Post- og teletilsynet (PT) har lagt frem sin rapport om situasjonen på mobilmarkedet. Den viser ikke bare - som vi visste fra før - at markedet er dominert av de to nettoperatørene Telenor og NetCom. Men, enda viktigere, at den telepolitikk og regulatoriske virksomhet som er blitt ført til nå, har tillatt de to aktørene å dominere og kontrollere hele verdikjeden av mobile tjenester, og å stikke av med den største verdiskapningen.
Det finnes to parallelle tiltak for å endre denne situasjonen. Det ene er å åpne opp verdikjeden for mobile tjenester, blant annet ved å slippe til virtuelle operatører, tjenesteutviklere og innholdsprodusenter på eksisterende operatørers nett. Det andre er å slippe til en tredje (UMTS)-nettoperatør med forretningsstrategi å invitere inn tjenesteutviklere og innholdsleverandører på sitt nett. Dette vil åpne opp potensialet på et helt nytt marked - kraftige datakommuniksbaserte tjenester - som vil skape en helt ny dynamikk i markedet, slik Dataforeningen ser det (les foreningens høringsuttalelse.)
Problemet med virksom konkurranse i mobilmarkedet ligger ikke, i følge rapporten fra PT, i at vi har et duopol, men at dette duopolet tillates å utøve markedsmakt både forover og bakover i verdikjeden.
Forover i verdikjeden
- ved tiltak som reelt fratar kundene effektive valgmuligheter, f.eks. ved kobling av abonnement og mobiltelefon, ved kobling av fast- og mobiltjenester, ved uoversiktlig prisstruktur, etc.
- ved ekslusivitetsavtaler som gir de facto kontroll over distribusjonsleddet
og bakover i verdikjeden mot innhold og tjenesteutvikling:
- tiltak som reelt sett innebærer at tjenesteutviklere ikke har anledning til å utvikle tjenester på egne plattformer, men tvinges inn i "in-house" tjenesteutvikling hos nettoperatøren
- eierskap i viktige innholdsleverandører, så som Telenors oppkjøp av digital-TV kanalen Canal +, og eierandeler i Aller-pressen, og oppkjøp av TV-rettighetene til fotball-VM.
Da er det fornuftigere å bryte opp verdikjeden for mobilkommunikasjon, altså bryte opp de to nettoperatørenes vertikale dominans over markedet. Det kan skje på to måter:
- åpne opp for "virtuelle" operatørers tilgang til eksisterende nett - noe som vil øke trafikken i eksisterende nett
- bedre vilkårene for eksisterende tjenesteleverandørers tilgang til eksisterende nett - noe som vil øke konkurransen i sluttbrukermarkedet
- sikre tilgang til eksisterende nett for innholdsleverandører og spesialiserte nisjeleverandører - noe som vil fremme produktutviklingen i form av innholdstjenester
Samferdselsdepartementet
ex-antePost- og teletilsynetex-postKonkurransetilsynet
I praksis betyr det at Konvergensutvalgets anbefaling (NOU 1999:26) om å skille regulering av televirksomheten (distribusjon) fra reguleringen av kringkastingstilbudet (innhold), endres til å omfatte samme lov, og hvor reguleringen skjer gjennom et samspill av Post- og teletilsynets regulatoriske virksomhet ex-ante og Konkurransetilsynets ex-post konkurranseovervåkning.
Artikkelforfatteren er medlem av Telepolitisk Utvalg i Dataforeningen, red.anm.