BEDRIFTSTEKNOLOGI

Fra statlig til privat telemonopol?

Hvem ville vel ha trodd at Norges største private formue ble skapt ved å tilby et begrenset antall dagligvarer i butikkhyllene?

11. mars 2002 - 09:59

Post- og teletilsynet (PT) har lagt frem sin rapport om situasjonen på mobilmarkedet. Den viser ikke bare - som vi visste fra før - at markedet er dominert av de to nettoperatørene Telenor og NetCom. Men, enda viktigere, at den telepolitikk og regulatoriske virksomhet som er blitt ført til nå, har tillatt de to aktørene å dominere og kontrollere hele verdikjeden av mobile tjenester, og å stikke av med den største verdiskapningen.

Det finnes to parallelle tiltak for å endre denne situasjonen. Det ene er å åpne opp verdikjeden for mobile tjenester, blant annet ved å slippe til virtuelle operatører, tjenesteutviklere og innholdsprodusenter på eksisterende operatørers nett. Det andre er å slippe til en tredje (UMTS)-nettoperatør med forretningsstrategi å invitere inn tjenesteutviklere og innholdsleverandører på sitt nett. Dette vil åpne opp potensialet på et helt nytt marked - kraftige datakommuniksbaserte tjenester - som vil skape en helt ny dynamikk i markedet, slik Dataforeningen ser det (les foreningens høringsuttalelse.)

Problemet med virksom konkurranse i mobilmarkedet ligger ikke, i følge rapporten fra PT, i at vi har et duopol, men at dette duopolet tillates å utøve markedsmakt både forover og bakover i verdikjeden.

Forover i verdikjeden

  • ved tiltak som reelt fratar kundene effektive valgmuligheter, f.eks. ved kobling av abonnement og mobiltelefon, ved kobling av fast- og mobiltjenester, ved uoversiktlig prisstruktur, etc.
  • ved ekslusivitetsavtaler som gir de facto kontroll over distribusjonsleddet

og bakover i verdikjeden mot innhold og tjenesteutvikling:
  • tiltak som reelt sett innebærer at tjenesteutviklere ikke har anledning til å utvikle tjenester på egne plattformer, men tvinges inn i "in-house" tjenesteutvikling hos nettoperatøren
  • eierskap i viktige innholdsleverandører, så som Telenors oppkjøp av digital-TV kanalen Canal +, og eierandeler i Aller-pressen, og oppkjøp av TV-rettighetene til fotball-VM.









Da er det fornuftigere å bryte opp verdikjeden for mobilkommunikasjon, altså bryte opp de to nettoperatørenes vertikale dominans over markedet. Det kan skje på to måter:

  • åpne opp for "virtuelle" operatørers tilgang til eksisterende nett - noe som vil øke trafikken i eksisterende nett
  • bedre vilkårene for eksisterende tjenesteleverandørers tilgang til eksisterende nett - noe som vil øke konkurransen i sluttbrukermarkedet
  • sikre tilgang til eksisterende nett for innholdsleverandører og spesialiserte nisjeleverandører - noe som vil fremme produktutviklingen i form av innholdstjenester

Samferdselsdepartementet

ex-antePost- og teletilsynetex-postKonkurransetilsynet


I praksis betyr det at Konvergensutvalgets anbefaling (NOU 1999:26) om å skille regulering av televirksomheten (distribusjon) fra reguleringen av kringkastingstilbudet (innhold), endres til å omfatte samme lov, og hvor reguleringen skjer gjennom et samspill av Post- og teletilsynets regulatoriske virksomhet ex-ante og Konkurransetilsynets ex-post konkurranseovervåkning.





















Artikkelforfatteren er medlem av Telepolitisk Utvalg i Dataforeningen, red.anm.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra