EDB Business Partner og deres datasentral på Skøyen sliter fremdeles med å få orden på sine IT-systemer. Nok en gang sliter selskapet med testing av sine systemer før de blir satt i drift.
Denne gangen er de små og mellomstore bankene som driftes på Skøyen som rammes.
EDB Fellesdata/Teamco driver nettbanken for 70 banker over hele Norge. I helgen innførte banksentralen ny nettbank for to banker.
- Feil i innloggingen på den nye nettbank-versjonen rammer baksystemene for 70 banker. Påloggingen er så treg for at mange kunder ikke kommer inn, medgir informasjonssjef Elisabeth Landsend i EDB Fellesdata overfor digi.no.
Dette er ikke første gangen EDB Fellesdata og EDB Teamco rammes av dårlig testing. Alle selskapet datasystemer var i fjor august helt nede fordi man ikke hadde oppdaget en feilkobling i et lagringsskap. Feilkoblingen førte til at store mengder data ble overskrevet og at halvparten av Norges bankkunder var uten forbindelse i åtte dager.
Nye problemer hos Fellesdata
Fellesdata helt nede i seks timer
Fellesdata kunne vært oppe etter fire timer
Fellesdata: Hvorfor det tar så lang tid
Senere i fjor høst tok Fellesdata i bruk en ny Oracle-database uten å teste den i full skala og oppdaget at den mangedoblet belastningene på sentrale systemer.
Vi har ikke hatt en driftssituasjon som er bra nok, sier Landsend, men vil ikke svare på om EDB Fellesdata mener dette er et hendelig uhell eller om problemene skyldes at EDB Fellesdata ikke har fått ryddet opp i sine strukturelle utfordringer.
I desember lovet EDB Teamco-sjef Ole Urdahl at selskapet hadde fått ryddet opp og at det var slutt på testetabber og andre typer problemer.