Bankdata-sentralen EDB Fellesdata har siden den åtte dager lange nedetiden i august i fjor, vært plaget av en lang rekke feil og perioder med nedetid. Sentralen driver datasystemene for halvparten av Norges bankkunder.
Nok en gang Fellesdata-problemer
Fellesdata overvurderte sine brukere
EDB uten nettbank-kontakt igjen
EDB lover slutt på nettbank-stopp
Nye problemer hos Fellesdata
Fellesdata helt nede i seks timer
Feilen i dag er den tredje siden påske. Tirsdag etter påske ble trafikken for stor og i går ble datasentralen rammet av nye feil i fellesystemer. I dag er svært mange av bankens kunder igjen uten kontakt med sine nettbanker.
digi.no har mottatt en strøm av tips fra kunder som forsøker å komme inn. Skandiabanken er en av de berørte bankene.
En oppgitt informasjonssjef Elisabeth Landsend forklarer at denne gangen er det en såkalt DNS-feil. DNS er systemet som oversetter Internett-adresser som www.parat24.no til en IP-adresse og dermed sørger for kontakt med den riktige nettbanken.
EDB Teamco-sjef John Arne Haugerud forteller at det var i forbindelse med retting og oppgradering av systemene etter feilen i går at en ansatt la inn en gal IP-adresse på EDBs DNS-server. Feilen ble rettet fort men fordi DNS-tabeller kopieres automatisk mellom nettverk og servere tok det tid før alle norske Internett-brukere igjen ble koblet riktig. Trafikken skal ha vært tilbake i normal gjenge i 11:00-tiden i dag.