Inkludert feilen i dag, har EDB Fellesdata/Teamco slitt med fire feil på sin nettbank bare siden påske. I forrige uke ble Kredittilsynet lei av alt rotet og ringte EDB Fellesdatas toppsjef Bjørn Trondsen direkte. Spørsmålet lød trolig omtrent som følger: "Hva er det egentlig dere driver med?"
Kredittilsynet har blant annet ansvar for at de norske banktjenestene fungerer som de skal og fører dermed tilsynet med kontrollmyndighet for blant annet EDB Fellesdata/Teamco.
Trondsen måtte derfor finne seg i å sende sin nestkommanderende inn på teppet hos tilsynet.
- Vi har hatt et møte med Teamco-sjef John Arne Haugerud og resten av ledelsen, forteller Frank Robert Berg, ansvarlig for IT-tilsynsdelen av Kredittilsynet, overfor digi.no.
- Der gikk vi igjennom driftsproblemene selskapet har hatt på sin nettbank - både på kort og lang tidshorisont, forteller han.
I etterkant av møtet har nettbanken til EDB Fellesdata falt ned igjen, noe du kan lese mer om i denne artikkelen: Feil hos Fellesdata for tredje dag på rad
I klartekst gav tilsynet EDB beskjed om å sette et punktum for problemene og få stabilisert driften.
Etter det digi.no forstår, godkjente tilsynet på stedet Teamcos plan.
Planen inneholder større endringer i arkitekturen for nettbank-systemene til selskapet.
Likevel er Bergs konklusjon knusende for et selskap som lever av å skape trygg drift:
- Arkitekturen må være robust. Når det har vært så mye problemer som her, er den åpenbart ikke det.
Berg har klare anbefalinger til bankene som bruker Fellesdata/Teamco.
- Vi har også nylig vært i møte med flere av bankene som brukere Fellesdatas nettbank. Vi har diskutert deres kontrakter og krav på oppetid, men jeg kan ikke offentliggjøre disse. Vi anbefaler bankene å ha kontrakter der man blir kompensert for nedetid, det gir driftsselskaper incentiver til å skjerpe seg, sier Berg til digi.no.
- Vi skal ha et oppfølgingsmøte etterhvert for å se hvordan EDB har gjennomført forbedringene de har lovet, forteller Kredittilsyn-sjefen.