BEDRIFTSTEKNOLOGI

Nytt Oracle-produkt erstatter Microsoft-servere

Oracle starter nå salget av en helt ny server for Microsoft Outlook og fillagring. Målet er å få bedrifter til å kaste ut sine Windows-servere.

22. aug. 2002 - 11:31

Mens Norge var på sommerferie lanserte Oracle et helt nytt produkt. Selskapet er mest kjent for sin database og sine systemer for styring av bedriftsprosesser som økonomi, salg og lager. Nå angriper Oracle det markedet som på amerikanske kalles backoffice - systemene som dekker det daglige behovene til alle ansatte.

Med "Collaboration Server" tråkker Oracle erkekonkurrenten Microsoft rett på tærne, for det er på backoffice Microsoft er sterke med sine Windows-servere. Microsoft forsøker å vokse seg inn i det tyngre bedriftssystem-markedet, et område som i dag domineres av Unix og aktører som Oracle, IBM og SAP. Men nå slår Oracle tilbake med et angrep på Microsofts kjerneområde.

Les også


I tillegg har Oracle lagt til fillagring - nå vil den enkelte bruker lagre alle sine filer i en sentral database, noe som blant annet gir raskere søk, hevder Oracle.

Oracles kommunikasjonserver kopierer også kalendersystemet i Outlook og gir brukere tilgang til sin e-post og beskjeder via Internett og telefon slik at man kan få lest opp eller kan lese inn beskjeder.

Oracles store salgsargument er driftskostnader. I mellomstore og store bedrifter blir det mange fil og e-postservere, noe som gir dyr og lite oversiktlig drift. Sentralisert drift av en server kan redusere kostnadene og øke sikkerheten. Collaboration Server kjører blant annet all virussjekk på serveren.

- Alle funksjoner i Outlook bevares og du trenger ikke å bytte noe på den enkelte PC, forteller Harald Løvvik, markedsdirektør i Oracle til digi.no.

Oracle lanserer ofte produkter lenge før de kommer i salg, men i dette tilfeller starter salget 31. august. Prisen er 500 kroner per bruker per år, opplyser Løvvik.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.