Firstmile.no, som eies av ZyXEL Communications, er et helt nytt tilbud for bredbåndshungrige norske hjem. For i motsetning til de fleste av dagens leverandører av DSL-tjenester, vil selskapet først og fremst bygge ut sentraler som ikke allerede er utbygget.
Marius Rønningen, daglig leder i ZyXEL Communications AS, forteller til digi.no at selskapet vil bygge ut sentraler hvor det er minimum 20 potensielle kunder som har vist sin interesse. Dette er langt lavere krav til antall brukere enn det de andre ISP-ene opererer med. Samtidig tilbyr selskapet tjenester som er svært konkurransedyktige, både når det gjelder pris og båndbredde. I hvert fall for de mer kravstore brukerne.
Rønningen forklarer at de ikke vil tilby tjenester som tilsvarer de rimeligste Telenor og andre tilbyr, rett og slett fordi det ikke vil lønne seg.
- For oss er kostnaden den samme for utstyret og bruken av stamnettet om båndbredden til kunden er høy eller lav. For å få dette til å gå rundt, trenger vi 20 kunder som betaler 495 kroner per måned per sentral.
For den prisen får kunden en ADSL-linje med en nedlastingshastighet på 1024 kbps og en opplastingshastighet på 640 kbps. Er kunden villig til å betale mer, tilbyr Firstmile.no ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line), G.SHDSL (Symmetric High bit-rate Digital Subscriber Line ) og VDSL-løsninger (Very high speed Digital Subscriber Line) på opptil 10 Mbps både nedstrøms og oppstrøms. Det mest kostbare løsningen koster 1595 kroner i måneden. I tillegg kommer et installasjonsgebyr på 1500 per forbindelse og ett års bindingstid.
Men Firstmile.no vil i hvert fall i første omgang være en ren aksessleverandør, uten tilleggstjenester som Usenet (nyhetsgrupper), e-post-tjenester, hjemmeside eller fast IP-adresse. Det som leveres med er en router med eller uten svitsj, og som opsjon støtte for trådløst nettverk.
Årsaken til dette, i tillegg til å spare kostnader, er at Zyxel ikke nødvendigvis ønsker å beholde kundene over tid.
- Vi planlegger på noe sikt å leie ut infrastrukturen vår til andre ISP-er, og kan i den forbindelse komme til å overføre privatkundene våre til én eller flere av disse. Men kundene vil selvfølgelig beholde både pris og båndbredde. Dette vil være forklart gjennom en klausul i kontrakten med kundene.
Ved ikke å tilby kundene fast IP-adresse, vil en slik overføring av kundene enklere kunne gjennomføres.
På spørsmål om hvordan selskapet kan greie å tjene penger med slike priser, forklarer Rønningen at det til dels skyldes at Zyxel selv produserer utstyrer som kreves, og dermed kan få dette til betydelig lavere pris enn konkurrentene. Men han legger også vekt på at selskapet vil bruke Ethernet som bærer på fibrene i stamnettet, i stedet for ATM (Asynchronous Transfer Mode), som de fleste av konkurrentene bruker.
- ATM ga kanskje fordeler i forhold til Ethernet tidligere, men disse er begrenset i dag og svarer seg i hvert fall ikke økonomisk, mener Rønningen.
Han forteller at selskapet har mye båndbredde å ta av, at en forbindelse til NIX (Norwegian Internet Exchange) settes opp i disse dager, og at selskapet vil kjøpe utenlandsaksess fra flere ulike leverandører.
I skrivende stund er ennå ikke nettstedet til Firstmile.no klart, men Rønningen forteller at på én uke har 3500 allerede meldt sin interesse gjennom den midlertidige siden til nettstedet. Han medgir at han er overrasket over den store responsen, men ser ikke bort fra at antallet vil vokse enda fortere nå som tjenesten blir gjort kjent gjennom media.
Men Rønningen understreker at det er personer tilknyttet sentraler som til nå ikke er utbygget for DSL som vil kunne ta i bruk Firstmile.no sine tjenester, selv om han ikke ser bort ifra at også sentraler med stor trafikk, hvor inntjeningsmulighetene er store, også vil bli bygd ut. Foreløpig er kun noen få sentraler i Oslo bygget ut, men Firstmile.no lover en leveringstid på mellom to og seks uker, avhengig av hvilken sentral kunden er tilknyttet. Og da selvfølgelig med det forbehold at minst 19 andre potensielle kunder tilknyttet sentralen ønsker å benytte seg av tilbudet.