Dagens søkemotorer er blitt ganske gode, men veien frem er lang. Søkemotorer som Fast og Google finner ikke alt på Internett og det tar ofte mange uker før søkemotorene finner nye nettsider.
Hvem som dekker flest mulige sider blir derfor et viktig argument - både overfor sluttbrukere og de store portalene som skal inngå partneravtaler. Fast og Google slåss for tiden trolig både om Yahoo! Japan og Microsoft.
Les også
-
Fast slåss trolig om ny storkontrakt
Fasts kvartalstall glapp ut på Internett
Fast lar deg lete bedre på Internett
Fast fjerner blindsone for søkemotoren
Fast stjeler førsteplassen tilbake fra Google
Fast skal lokke Yahoo! og Microsoft med nye teknikker
Men for norske brukere er trolig Fast-drevne søkesider som Kvasir, Lycos og Alltheweb.com bedre. Fast har i den senere tid prioritert forbedringer i Europa og en helt uformell test med søk på norske stedsnavn som Lofoten, Nordkapp, Stiklestad og Hellemobotn gir langt flere treff enn på Google.
Også AltaVista har rustet opp sine nettsider med ny logo og en rekke mindre justeringer som gjør søkemotoren mer brukervennlig. Men selskapet har åpenbart gitt opp mye av konkurransen, for man oppgir ikke en gang hvor mange nettsider man lar deg søke i.
Ledelsen i Fast er i USA for tiden og var ikke tilgjengelig for kommentar da digi.no ringte.