Du har sikkert glemt det, men du skulle egentlig ha vasset i tilbud om billige bredbåndslinjer nå.
Under dotcom-bølgen ble vi lovet en rekke bredbåndsteknologier som skulle gi Telenor konkurranse, men nå har du ikke noe valg. For en etter en har teknologier og selskaper som skulle utfordre Telenor og ADSL forsvunnet i tåka.
I 1999 og 2000 ble vi lovet billig bredbånd. Til og med Telenor presenterte hva Baksaas den gang kalte Telenors hybridnett, et system som skulle gi deg bredbånd hjemme, på jobben, på hytta og på bussen gjennom en rekke forskjellige teknologier.
Men siden er det blitt stille om bredbånd over satellitt, over radiomaster (såkalt punkt til multipunkt), over kabel-TV og nye, nedgravde fiberlinjer. Drømmen om bredbånd over mobil, UMTS, er også skjøvet ut i tid og når det kommer vil det åpenbart bli ganske dyrt.
Internett over satellitt og radiomaster er i dag redusert til tjenester for bedriftsmarkedet, mens utbyggingen av kabel-TV-nett og nygraving nesten har stoppet helt opp. Årsaken er selvfølgelig at mange av planene i dag fremstår som rene feberfantasier. Men det skyldes også at bransjens planer for tjenester og salg av produkter over bredbåndslinjene stort sett ikke har materialisert seg.
Resultatet er en egentlig skremmende lav konkurranse på bredbånd i Norge i dag. Har du kabel-TV, kan du sjekke om ditt lokale nett er oppgradert digitalt. Hvis ikke er ADSL ditt eneste alternativ og det er ikke til å komme fra at det er dyrt - uansett om du kjøper fra NextGenTel, Telenor eller noen annen.
Mye av prisen går til eieren av kabelen til ditt hus, Telenor, og mangelen på alternativer setter et fokus på Telenors priser, enten selskapet liker det eller ei. I tillegg forteller Telenor at selskapets ADSL-tjeneste først vil gå med overskudd når selskapet har 200.000-300.000 kunder. Men dette stemmer ikke - store deler av inntektene fra ADSL-driften havner i Telenor Networks og når du spør om resultatet her, svarer Telenor kort og greit at det vil de ikke fortelle.
Mistanken om at det for mange eneste gjenværende bredbåndsalternativet er for dyrt, blir derfor styrket.
Alle ønsker å ta så høy pris som mulig for sine produkter, men Telenor risikerer å skyte seg selv i foten. For til en pris på 400-500 kroner måneden vil ADSL-markedet begrense seg selv. Og få brukere betyr færre tjenester.
DnB jublet tidligere i uken over nettbankkunde nummer 250.000. Men dette betyr at bare halvparten av deres kunder har skaffet seg nettbank, noe som sier mye om hva som skal til for å lokke folk til å bruke Internett og bredbånd.