Datautviklingen synes å gå i 20-års etapper:
Datamaskinen fikk sitt kommersielle gjennombrudd rundt 1960. Da var det stormaskinene i de lukkede (kjøle)rom betjent av menn i hvite frakker, som dominerte.
Så kom PC-en i begynnelsen av 80-tallet, som flyttet datamaskinen ut på skrivebordet slik at "enhver" kunne bruke data i sitt arbeid. (Forøvrig godt hjulpet av at mini-maskiner med kontorstøtte-systemer hadde lagt grunnlaget noen år tidligere).
Nå skriver vi 2003. Ikke bare har stormaskinene mistet sin dominans, men nå er også PC-ene i ferd med å bli avlegs. Markedsarenaen flyttes fra skrivebordet og over i din lomme. "Bredbånd ut i felten" blir fremtidens markedsarena - godt hjulpet av den utviklingen som har skjedd med Internett og nettbasert databehandling siden 1995.
Det er ikke bare det teknologiske tyngdepunktet som er i ferd med å forskyve seg. Det gjelder også makten i IT-bransjen. Det blir ikke lenger dataleverandører som styrer utviklingen. Det blir mobiloperatører som tar makten.
For hva har skjedd på IT-siden av markedsmessig og teknologisk betydning de siste 2 årene? Nesten ingenting. Markedsmessig førte Millènniums-problematikken til at bedriftene gjorde alle vesentlige IT-investeringer rundt 1998/1999. Da ble markedet mettet for en stund. "Dotcom-døden" fra 2000 har ført til ytterligere forsiktighet med hensyn til å investere i IT.
Teknologisk har nesten ingenting skjedd på IT-fronten de siste årene, bortsett fra én ting: Wi-Fi (Wireless Fidelity).
Wi-Fi er en Internett-protokoll for trådløse, bærbare PC-er. Over hele kloden installeres nå Wi-Fi-nettverk, godt hjulpet av Microsoft som gjør endringer i Windows for at vi skal nyttiggjøre oss Wi-Fi. I løpet av kort tid vil de fleste bærbare PC-er og håndholdte Palm-er være Wi-Fi-tilpasset. På hotellrom, på flyplasser, restauranter, kaffebarer eller på kjøpesteder, overalt hvor folk ferdes, vil de bli kunne lese av e-mailen eller surfe på Internett.
Wi-Fi er bra. Det gir PC-en økt verdi, og brukeren større fleksibilitet, service og produktivitet. Det vil vi både som privatpersoner og i jobbsammenheng, nyte godt av. Men til tross for det: Wi-Fi-teknologien har begrenset betydning. Wi-Fi har kort rekkevidde, kan bare gjøre enkle transaksjoner så som å overføre mindre filer, og har (visstnok) store sikkerhetsproblemer.
Det markedet trenger er mer kraftfull kommunikasjonsteknologi.
Selv om mange trodde 2003 ville bli gjennombruddsåret for 3G mobiltelefoner - et gjennombrudd vi fremdeles må vente på i minst 2 år - er det likevel klart at det er innen mobilkommunikasjon det skjer spennende ting for tiden. For både PC og PDA er på hell som teknologiske produkter. PC-er er klumpete dingser som må "bootes" opp på en omstendelig måte, uansett hvor bærbare og brukervennlige de er. Mobiltelefonen slår du bare på, du har den alltid med deg, og den vil alltid være koblet til Internett.
Det selges nå flere mobiltelefoner enn PC-er og Palm-er. Den utviklingen vil bare fortsette. Men på samme måte som stormaskinene ikke forsvant fra markedet da PC-ene kom - de fikk bare en annen rolle - vil ikke PC-ene forsvinne. De får bare en annen og langt mindre betydningsfull rolle enn de har hatt til nå. Mens PC-ene skapte "server-klient"- konseptet, hvor "klienten" (PC-en) ble viktigere enn "serveren" (stormaskinen), vil mobilt Internett skape "(syl)tynne klienter" (mobiltelefoner og annen forbrukerelektronikk) som utnytter applikasjoner og tjenester levert over Internett.
Interessant er det også at det er Europa, og ikke USA, som leder an denne utviklingen. Amerikanerne sverger fremdeles til PC-en; Europeere og asiater til mobiltelefonen. Europa og Asia kjøper stadig fler mobiltelefoner med kameraer, fargeskjerm og med en datakraft som en PC hadde for få år siden. Nye mobiltelefoner med ny funksjonalitet lanseres stadig vekk, mens utvikling av funksjonalitet og programvare for PC-en har stått stille.
Dette har selvsagt ikke gått Microsoft hus forbi. De ønsker fremdeles en del (antageligvis den største del) av denne nye markedskaken, og lanserer operativsystemet SPV for mobiltelefoner. Microsoft tilbyr med dette en funksjonalitet som kobler mobiltelefonen til bedriftens server eller din personlige PC - under forutsetning av at mobiltelefonen kjører SPV-operativsystemet. Hvilket EU for tiden ser på med konkurranseregulerende briller.
Microsoft har imidlertid forsøkt dette så mange ganger før uten å lykkes, at det er liten grunn til bekymring. Den sterke alliansen av mobilleverandører - Symbian - har tatt et godt grep på markedet for å holde Microsoft ute.
Hvilke konsekvenser vil dette ha på den samlede IT- og teleindustrien?
For det første vil makten og utviklingen flyttes over fra amerikansk IT-industri til europeisk og asiatisk teleindustri. Teleaktørene og leverandørene av forbrukerelektronikk vil overta utviklingen fra dataleverandørene. Det er Nokia, Siemens, SonyEricsson, Panasonic og Samsung som i fremtiden vil styre utviklingen. Ikke Microsoft og amerikansk IT-industri.
For det andre vil bransjen som sådan, endres radikalt. Før PC-en var IT-bransjen vertikalt integrert (dvs. at et fåtall aktører leverte alle elementene i en verdikjede fra produksjon av mikroprosessorer, via maskiner til software og kontroll over distribusjonsapparatet). Med PC-en ble bransjen horisontalt inndelt i delmarkeder med sterk konkurranse innen hvert delmarked. Det ga en mer fragmentert konkurransesituasjon, og kundene større kundemakt. Helt til de oppdaget at en dominerende posisjon innenfor et delmarked som leverer "dominant design" (et produkt alle andre produkter er avhengig av), gir den aktøren tilnærmet all markedsmakt.
Slik erobret Microsoft sin markedsdominans.
Vil det samme nå skje innen mobilmarkedet? At f.eks. Nokia blir det nye Microsoft som leverandør av "dominant design"? Det er lite trolig det vil skje. For mobilbransjen er forskjellig fra databransjen.
Innen mobilindustrien gjelder fremdeles "economies of scale" - altså kostnadseffektiv masseproduksjon basert på standardkomponenter. Det betyr at en mobilaktør som skal innta samme markedsposisjon som Microsoft har i dag, må kombinere et effektivt produksjonsopplegg og ditto logistikk med unik merkevarebygging og en salgsmodell. Det må bli en mobilbransjens Compaq (den første PC-leverandøren med effektiv merkevarebygging), kombinert med en mobilbransjens Dell (den første med et effektivt produksjons- og distribusjonsopplegg). Ingen enkeltaktør er i stand til å ta denne posisjonen i dag.
Det er også en annen forskjell.
Mobiltelefoner er ikke som PC-er. Mobiltelefoner er "livsstilsprodukter" som bygger på design, merkevarebygging og "kule" elementer. Kundenes lojalitet ligger først og fremst hos leverandøren av mobiltelefonen, ikke hos leverandøren av mobilsystemet. Det er Nokia som betyr noe, ikke at operatøren heter NetCom eller Telenor. Nokias lojalitetsprogram gjennom Club Nokia har vist seg som en svært effektiv kundebinding.
Men det viktigste vil likevel være dette:
Mobilbransjen består av åpne standarder. GSM er en åpen standard brukt over det meste av verden. PC-bransjen har en lukket/proprietær standard (Windows). Mobiloperatørenes suksess ligger ikke i deres eierskap til GSM eller UMTS, men i deres evne til å konkurrere innovativt på grunnlag av disse åpne standarder.
Markedsarenaen flyttet seg ut fra de store, lukkede, avkjølte rom (stormaskiner), til skrivebordet for 20 år siden. Det endret bransjen radikalt. Fra 2003 vil markedsarenaen gradvis flytte seg over til mobilt Internett med aktører som bruker felles, åpen standard, og som må konkurrere på merkevarebygging, logistikk og innovativ produktutvikling.
2003 kommer derfor til å bli et skjellsettende år i IT- og teleindustrien. Bransjen vil bli like endret som da PC-en ble innført for ca. 20 år siden. Men med en forskjell:
I det markedet vil ikke Microsoft spille noen rolle.
Relevante saker: