The NEO Project ble offentliggjort i fjor høst. Målet var å bryte sikkerhetskoden i Microsofts spillkonsoll Xbox slik at det er mulig å installere Linux på den uten å måtte modifisere maskinvaren.
I utgangspunktet skulle prosjektet ha blitt avsluttet i slutten av 2002, men nå blåses det igang igjen.
Prosjektet mener målsettingen er i henhold til DMCA (Digital Millenium Copyright Act), en kontroversiell, amerikansk lov som gjør det ulovlig å bryte beskyttelser av opphavsrett, men som ifølge ZDNet UK gjør unntak for legitim forskning. Gruppen mener at den er beskyttet av de delene av loven som tillater forskning innen kryptering, kompatibilitet og personvern.
Siden The Neo Project utvikler en Linux-versjon som skal kunne kjøre på en umodifisert Xbox, mener prosjektet at det er beskyttet av unntaket for "reverse engineering" med kompatibilitetsformål. Men prosjektet sier, ifølge ZDNet UK, at det å knekke den 2048 bits store krypteringsnøkkelen til Xbox har betydning for kryptering benyttet på Internett.
- Selv e-post beskyttes med 2048 bits nøkler. Kanskje banken din benytter denne krypteringen for å beskytte pengene dine? Kanskje nettverk benytter kryptering på dette nivået for å hindre offentlig tilgang til offentlige hjelpesystemer og telekommunikasjon, skrev Mike Curry, prosjektet grunnlegger, på prosjektets nettsted denne uken.
- Å løse opp Xbox-koden har betydning, både vitenskapelig og sosialt, utover interessen for spillkonsollen, skriver han.
Prosjektet har likevel ligget nærmest i dvale en stund mens de juridiske konsekvensene er blitt nærmere undersøkt. Samtidig ser det ut til at utviklingen av programvaren for i knekke koden har gått sin gang. Prosjektet er basert på distribuert databehandling og avhenger derfor av at mange kjører klientprogramvaren på sin maskin. Dette tilsvarer det som også gjøres i prosjekter som SETI@Home, med flere.
Inntil den nye klienten, versjon 1.0.750, er klar, er det ikke mulig å laste ned noen klient fra prosjektets nettsted. Men en privat betautgave av den nye klienten skal være klar omkring den 15. februar. Denne skal skalére bedre enn de tidligere utgavene og kunne kjøres på operativsystemene Linux, Solaris, Windows, og MacOS. Men også på Xbox som kjører Linux.
Ved siste telling var omtrent 25.000 datamaskiner koblet til.