Fire av fem nettbrukere synes såkalte popup-annonser er sterkt irriterende. Likevel er de dobbelt så effektive som vanlig bannerannonsering, påstår analysebyrået Gartner i en ny undersøkelse som vi tipper vil bli debattert videre i i disse spalter.
Ifølge Gartner svarer 49 prosent av de spurte i reklameundersøkelsen at de lar seg irritere av vanlige bannerannonser på Internett, mens hele 78 prosent svarer noe sånt som "JA, DET ER NOE J... DRITT!" når de blir spurt om popup-annonser irriterer dem.
Men om popup-annonsen er aldri så forhatt - dessverre for alle popup-hatere så virker den faktisk mye bedre enn de fleste andre former forannonsering, skal en tro Gartner-undersøkelsen som konkluderer med at det er nesten dobbelt så mange som klikker på og legger merke til popup-annonser enn vanlige banner-annonser, skriver ZDNet.
Andre påstår på sin side at bruk av pop-up overvurdert mens amerikanske AOL har baller til å si nei takk til 223 millioner kroner.
Og alt dette bare for å fortelle at analysebransjen alltid finner noen som vil betale for en undersøkelse...