HyperTransport er opprinnelig en teknologi for rask dataoverføring mellom ulike typer brikker, utviklet av AMD. I juli 2001 fikk AMD med seg blant andre Apple, Cisco, Nvidia, Sun og Transmeta i HyperTransport Technology Consortiumfor å sikre en bredere basis i bransjen. En tid var det fryktet en betydelig grad av overlapping med 3GIO-teknologien til Intel og PCI Special Interest Group, men denne frykten ble avverget i september 2001, da partene fant ut at det ville være bedre å samarbeide for å gjøre teknologiene supplerende framfor konkurrerende.
Les også
Dagens HyperTransport utnytter parallelle forbindelser til å overføre data. 16 biters utgaven av HyperTransport 1.0 kommer opp i 6,4 GB per sekund, mens 32 biters utgaven greier det dobbelte, altså 12,8 GB per sekund.
I forbindelse med dagens HyperTransport Developers Conference, blir det opplyst at versjon 2.0 av standarden vil bli ferdig spesifisert rundt årsskiftet. Hastigheten skal økes til 20 GB per sekund for 16 biters utgaven, og 40 GB per sekund i 32 biter.
HyperTransport er egentlig ikke en buss, men en "ringvei" som de ulike brikkene kopler seg til. Det innebærer blant annet at det blir enklere å lage brikkesett for å kople sammen flere prosessorer, enn med den tradisjonelle bussarkitekturen. Skal man lage brikkesett for en flerprosesserende server, kan man bruke de samme komponentene for utgavene med henholdsvis to, fire eller åtte prosessorer. Ifølge Cnet arbeider en taiwansk leverandør med en ordning der man kan øke fra to veis til fire veis server bare ved å kople på et ekstra kort.
I dag er det vesentlig AMD som bruker HyperTransport, selv om konsortiet favner langt bredere. AMD satser på HyperTransport i kommende Opteron-baserte servere, og håper det vil vise seg å være en viktig faktor i konkurransen om pris og ytelse i forhold til Intels Itanium-arkitektur.