I USA har rubrikktjenesten Craigslist fått mye av skylden for at det går så dårlig med de tradisjonelle lokalavisene. Tjenesten lar hvem som helst legge ut gratis rubrikkannonser, og de tar bare betalt for noen typer annonser i noen store byer.
Denne modellen har ikke slått an i Norge. Her har Schibsted lykkes med å bygge opp Finn.no som den dominerende aktøren. Spesielt på stillings- og boligmarkedet er det vanskelig for annonsørene å komme utenom Finn.no, og dermed kan selskapet ta seg godt betalt for disse annonsene.
Ikke enerådende
Selv om Finn.no dominerer markedet for stillingsannonser, er de imidlertid langt fra enerådende.
- Finn har kun 31 prosent av antall stillingsannonser. Det er fortsatt et veldig fragmentert market, sier Adil Osmani.
Det skyldes at mange dropper å legge ut alle sine stillinger på Finn.no eller andre rubrikk-tjenester, og at de isteden nøyer seg med å legge de ut på egne hjemmesider.
Det kan være flere årsaker til det. Pris er selvsagt en grunn, men Rubrikk.no-grunderne Sigbjørn Rivelsrud og Adil Osmani forklarer det også med at mange bedrifter har et konstant behov for nye folk i diverse småstillinger.
Det kan være alt fra folk til bensinstasjoner til ekstrahjelp på hoteller og restauranter, men det kan også være såkalte «wildcard»-stillinger der bedriftene oppfordrer personer med spesiell kompetanse eller bakgrunn til å sende inn en åpen søknad.
Dette åpner muligheter for Rubrikk.no. De forsøker å utfordre Finn.no ved å samle alle rubrikkannonser på ett sted. De henter inn alle stillingsannonser de kommer over fra andre rubrikknettsteder, samt fra bedrifters hjemmeside.
Mange aktører har inngått partnerskap med Rubrikk.no på denne modellen, men ikke Finn.no. Markedslederen er ikke begeistret for at Rubrikk.no skanner og henter ut deres annonser.
Etter at Rubrikk.no lanserte sin nye tjeneste for cirka ett år siden, ble det en kort ordkrig og Finn.no forsøkte en periode å hindre rubrikk-utfordreren i å hente ut deres annonser. Så ble det plutselig stille, og Finn.no valgte å ignorere Rubrikk.no for heller å fokusere på videreutvikling av sin egen tjeneste.
Fiendtlige kilder
Rubrikk.no fortsetter som før med å hente inn annonser fra det de kaller «fiendtlige kilder», det vil si nettsteder som prøver å hindre de i å hente ut rubrikk-annonsene.
Google og de fleste andre søkemotorer sjekker etter en fil som heter Robots.txt, og de respekterer eventuell spesifikasjon av hva de får lov til å indeksere eller ikke. Dette gjør blant annet at Google ikke kan brukes til å hente ut telefonumre fra telefonkatalogen.no, eller bedriftsinformasjon fra Brønnøysundsregisteret.
Rubrikk.no derimot, gir blaffen i dette. De bruker en egenutviklet «crawler» for å hente inn denne informasjonen, uten å bry seg om nettstedet tillater det eller ikke.
- Vår holdning er at all informasjon skal være tilgjengelig for alle. Hvis man vil bruke internett for alt det det gir deg, så må du være villig til å akseptere at det er åpent og tilgjengelig også for alle andre, sier Sigbjørn Rivelsrud, produktsjef i Rubrikk.no, til digi.no.
Hva slags begrensninger som nettstedene legger ut i Robots.txt varierer veldig. Det kommer også an på hvilken markedsposisjon de har.
- Finn.no åpner der de er svake; på reise, bil og torget, mens de er låst på på eiendom og stilling. De vil komme over den kritiske grensen og så lukke det, hevder Osmani.
Rubrikk-gründerne tror at deres mulighet ligger i å satse på full åpenhet, og på å la bedrifter og partnere legge ut annonser som peker til jobbsiden på deres hjemmeside, istedenfor en nettside hos rubrikk-leverandøren.
- I dag blir rubrikk-trafikken sentralisert. Ett godt alternativ er å markedsføre seg selv, sier Osmani.
Han mener at annonsørene heller bør lokke jobbsøkere til stillingsannonser på sine egne hjemmesider, istedenfor til rubrikk-aktørenes nettsted.
- Folk som er store nok, ønsker å bygge verdi hos seg selv istedenfor bare hos en sentral rubrikk-aktør, sier Osmani.
Rubrikk.no forteller at de indekserer alle stillingsannonsene hos de børsnoterte selskapene og rekrutteringsselskaper, og at de har lagt til endel andre kjente selskaper også.
Det finnes ingen standard for hvordan bedrifter skal legge ut stillingsannonser på egne sider, så Rubrikk.no må gjøre en manuell jobb for hvert nettsted selv om de har laget et automatisert verktøy som håndterer det etter at konfigurasjonen er gjort. Det fungerer helt frem til bedriften gjør endringer på hjemmesiden sin.
- Det er en ting som aldri vil være 100 prosent, men som vil være 99 prosent, sier Osmani.
De som inngår avtale med Rubrikk.no vil imidlertid få garanti for at annonsene alltid er oppdatert og korrekte, og i det ligger en av nøklene til hvordan Rubrikk.no skal tjene sine penger.
Selskapets nye forretningsmodell har bare vært i aksjon i cirka ett år nå, og fortsatt er det tradisjonelle annonsesalget over telefon viktig for selskapets økonomi. På kort tid har de imidlertid klart å bli en av de største rubrikk-aktørene på det norske markedet med sin nye modell.
- Vi er tredje størst, etter Finn og Zett, sier Osmani.
Les også:
- [09.10.2008] Krisetider gir gode tider for vikarbyråer
- [21.08.2008] Strammere tider i IT-bransjen?
- [16.06.2008] Over tusen ubesatte utvikler-stillinger
- [12.06.2008] Finn.no er verdt 4,7 milliarder
- [02.04.2008] Kraftig fall i utlyste IT-stillinger
- [08.02.2008] Snittkunden betaler 12 kroner for gratistjeneste
- [29.08.2007] Finn.no slet like hardt som Sesam