FORBRUKERTEKNOLOGI

- Ett av de raskest selgende spill noensinne

Conan-suksessen gir utviklerne fri til å spille, og nå håper Funcom på flere norske spillselskap.

«Age of Conan» er et av de raske voksende pc-spill noensinne, bekrefter det norske spillselskapet Funcom.
«Age of Conan» er et av de raske voksende pc-spill noensinne, bekrefter det norske spillselskapet Funcom.
26. mai 2008 - 12:23

Det er under en uke siden Funcom lanserte spillet «Age of Conan», og allerede har de over 400.000 registrerte spillere. Det melder det norske spillselskapet i en børsmelding i dag.

- Salgstallene er vi veldig fornøyd med. Dette har gjort oss til et av de raskest selgende pc-spillene i historien, sier produktsjef i Erling Ellingsen i Funcom til digi.no.

    Les også:

Ellingsen forteller at tilbakemeldingen fra spillerne i selskapets diskusjonsforum viser at folk koser seg. Så langt skal lanseringen ha gått tilnærmet knirkefritt.

- Det vil alltid være noen som kritiserer enkelte ting med spill, som for eksempel at spillfigurene går for raskt opp i nivå (level), men alt i alt har dette gått veldig bra. Vi er storfornøyde med lanseringen, sier han.

Det er alltid noen småting som må fikses i etterkant av lanseringer av spill av denne typen. Det har vært meldt kø på noen av serverne, men dette utgjør ifølge Funcom ikke noe problem.

- Litt kø er ikke til å unngå, det er en kjent problemstilling ved lansering av massive onlinespill. Det gjelder imidlertid bare for visse servere. De fleste serverne våre har ikke kø i det hele tatt, sier Ellingsen.

- Dette jevner seg ut etter hvert, bekrefter han.

- Har noen av gutta fått seg noe søvn i løpet av helgen?

- Ja, det har de faktisk. Teknisk sett har ting gått veldig bra, og vi har sluppet å måtte ty til kriseløsninger som vi ellers var forberedt på.

- Jeg tror de fleste utviklerne har kost seg skikkelig i tiden etter lanseringen, sier Ellingsen, som også forteller at Funcom har fokusert på at utviklerne selv skal spille mest mulig.

Spiller på jobb

- Selv har jeg spilt Age of Conan i flere år allerede, men jeg har alltid hoppet rundt og jukset, avslører Ellingsen.

Etter spillets lansering har han imidlertid begynt å spille etter regelboka, akkurat som alle andre, og produktsjefen forteller til digi.no at han allerede er kommet til nivå 31.

- Det å spille selv, og få spillperspektivet er helt uvurderlig. Ikke minst er det viktig for utviklerne våre. De fleste spiller Age of Conan i ledige stunder, bekrefter produktsjefen.

Alle utviklerne er ifølge Ellingsen blitt utstyrt med egen notatblokk slik at de kan notere ting underveis i spillets gang. Det bidrar til at eventuelle småfeil raskere plukkes opp. – De første oppdateringene vil komme ganske raskt, bekrefter han.

Døråpner

- Hvis Age of Conan blir den suksessen det ligger an til å bli, håper vi det kan skape grobunn for andre selskaper som vil skape spill i Norge. Det er bare positivt hvis vi kan bidra til at flere, spesielt investorer, kan få øynene opp for spill som egen næring.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.