KOMMENTARER

Klart for offensiv e-faktura-strategi i Norge

Et offentlig utvalg har gitt en anbefaling, og kommunene får overført erfaringer fra Sverige.

6. juni 2008 - 12:45

Denne kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Grunnlaget for en offensiv strategi for utbredelse av e-faktura i Norge er nå lagt: Et offentlig utvalg anbefaler NESUBL som standard e-faktura til statlige etater, og erfaringene fra en vellykket implementering av e-faktura i Sverige, er planlagt overført til norske kommuner.

Valg av e-faktura-strategi
Det har i lengre tid vært arbeidet fra de nordiske landenes side for å få til en XML-basert standard for alle typer ehandelsmeldinger. Dette initiativet – som kalles NESUBL (Northern European Subset UBL) – har fått bred internasjonal støtte og også finansiering fra EU. Utviklingen av denne standarden skjer i et samarbeid mellom Oasis og UN/Cefact. Den norske e-faktura-standarden – se nettstedet e2b.no – har blitt lagt til grunn for utviklingen av basis faktura i NESUBL.

En tverrdepartemental arbeidsgruppe ( AGFAvurdering av og anbefalinger om elektronisk faktura i staten) har nå lagt frem sin innstilling til ny e-faktura-strategi for det offentlige. Den foreslår den internasjonale standarden NESUBL utarbeider som standard e-faktura for fakturering til statlige foretak. I praksis vil dette ventelig også bety at kommunene vil benytte denne standarden. De viktigste anbefalingene er:

  • NESUBL (UBL 2.0) anbefales som obligatorisk standard for staten og statlige helseforetak. Dette tas inn i Fornyingsdepartementets referansekatalog over anbefalte standarder i 2009.
  • Dette bekreftes gjennom en særlov som forventes å komme i 2010
  • Bestemmelsen iverksettes fra 2012
  • Arbeidsgruppen anerkjenner det arbeidet som nedlegges med e2b formatet og den tilslutning formatet har nasjonalt. I en mellomperiode bør derfor finansiering av konvertering fra e2b til NESUBL vurderes.
  • Staten finansierer overgang/konvertering fra e2b-formatet til UBL.2.0
  • Det foreslås etablert en e-faktura webportal som skal være gratis for leverandører (bedrifter) med inntil 15 mill i omsetning i 2 år
  • Det etableres et Forum for elektronisk faktura (FEF), hvor både det offentlige og privat sektor er representert.
  • De samfunnsøkonomiske gevinstene (nåverdi) av et slikt tiltak anslås til 1,1 milliard kroner over en 10-års periode

Dette er foreløpig kun anbefalinger fra et bredt sammensatt utvalg, og ikke vedtak. Arbeidsgruppens rapport blir ventelig lagt ut til høring i nær fremtid.

Dersom forslagene blir vedtatt – og det bør de bli i og med at markedet i lang tid nå har etterlyst samme klare holdning til dette som offentlig sektor i både Danmark og Sverige har flagget i lang tid nå – vil dette ventelig ha store konsekvenser for utbredelsen av e-faktura her i landet. Og kanskje er kommunesektoren og leverandører til kommunene, den som vil gå i gang først.

Et e-fakturaprosjekt i Sverige kan her gi klare føringer for hvordan man bør gå frem i kommunesektoren.

Erfaringer fra Sverige.
Norge er i front når det gjelder bruk av e-faktura til private, men ligger langt etter andre land når det gjelder e-faktura bedriftene i mellom. Særlig er dette tydelig i kommunesektoren hvor det knapt er en kommune som bruker e-faktura. Offentlig statistikk om dette er misvisende. En kan for eksempel lese i NOU 2007/12 at 25 prosent av kommunene har tatt i bruk e-faktura, men her tenker en på e-faktura til innbyggerne, ikke e-faktura fra leverandører av varer og til tjenester til kommunene. I andre rapporter sies det at ca. 50 prosent av kommunene bruker «e-faktura», men da menes det «scanning av inngående papirfakturaer».

Med e-faktura menes i denne sammenheng maskinlesbare faktura fra en bedrift til en annen (eller en kommune) i et EDIFACT eller XML-format.

Värmlandsregionen i Sverige har hatt en meget vellykket innføring av e-faktura til bedrifter og kommuner enn i Norge. Hvorfor? Et EU-finansiert prosjekt har forsøkt å finne svaret på det spørsmålet. Prosjektet har involvert Handelskammaren i Värmland, NorStella og utvalgte kommuner som Asker, Bærum og Fredrikstad.

Handelskammaren i Värmland initierte et e-faktura-prosjekt i 2001. Visjonen var at alle kommuner og deres leverandører i Värmlands-regionen skulle ta i bruk e-faktura innen 2007. Da prosjektet startet hadde ingen av kommunene i regionen tatt i bruk e-faktura. Det eneste unntaket var Karlstad kommune som hadde satt i gang et storstilt «e-buiness-prosjekt». Utbredelsen av e-faktura blant private bedrifter var også begrenset, bare 40 prosent oppgav at de hadde en Internett-adresse.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS

Med midler fra blant annet EU og NUTEK (tilsvarende Innovasjon Norge) ble prosjektet startet i 2001. Syv år etter har 12 av 16 kommuner i Värmlandsregionene tatt i bruk e-faktura, 110 av leverandørene til disse kommunene sender nå e-faktura til kommunene; og andelen e-fakturaer av den totale innkjøpsverdi utgjør mellom 20 og 54 prosent. Dette har satt Värmlandsregionen definitivt i lederposisjonen i forhold til andre regioner i Sverige.

Hva er hemmeligheten bak Värmlandsregionens suksess? Undersøkelsen har vist at det i hovedsak er følgende elementer:

  • Handelskammeren har spilt en pådriverrolle. Den rolle de har inntatt har ikke bare gått på å legge forholdene til rette for e-faktura, men også gitt konkret teknologisk bistand om hvordan en kommer i gang:
  • Handelskammeren har vært en nøytral enhet som fremmer både kommunenes og leverandørenes interesser.
  • De har spilt på lokale krefter uten selv å diktere en løsning.
  • De har fått kommunene i regionen til å samordne sine krav overfor felles leverandører
  • De har fokusert på gevinstpotensialet for både utsteder og mottager av e-faktura.
  • De har tatt harde fighter, spesielt med formidlingssentralene og ERP-leverandørene.
  • De har sikret seg finansiering fra kommunene og andre til å utføre sin rolle.

Her i landet opplever imidlertid kommunene følgende barrierer:

  • Leverandørene sier det ikke finnes noen standard for e-faktura.
  • ERP-leverandørene krever opp til flere hundre tusen kroner i «tilpasninger» for å sende en e-faktura i sine systemer
  • Det finnes ikke noe absolutt pålegg fra offentlig sektor om krav til e-faktura
  • Kommunene – selv innenfor et fylke – er fragmentert og har ikke en samlet holdning selv til felles leverandører.

Disse barrierene er nå fjernet: Offentlig sektor kommer ut med klare anbefalinger (hvis AGFA-rapporten tas til følge) om bruk av standarder, det blir ventelig etablert en offentlig e-fakturaportal som skal hjelpe små bedrifter i å komme i gang (noenlunde etter mønster av Danmark), og en er ikke avhengig av tilpasninger hos ERP-leverandørene fordi vi allerede har et fungerende marked av formidlingssentraler som konverterer alle typer formater også til de nye standardene. En er derfor ikke avhengig av store tilpasninger i de lokale ERP-systemene.

Det som mangler er en pådriverfunksjon for kommunesektoren som også kan bistå leverandører og kommuner i paktisk implementering.

Hvordan dette kan komme i stand vil ventelig bli diskutert på et eKommune-seminar i Fredrikstad 4. september, og på den åpne e-fakturakonferansen i Oslo 10.september. Programmet til konferansen i Oslo er tilgjengelig her: e-faktura 2008 (pdf).

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tekjobb-Indeksen 2024!
Les mer
Tekjobb-Indeksen 2024!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra