Finn.no er en av Norges største kommersielle internett-suksesser, og Schibsted har fått internasjonal annerkjennelse og oppmerksomhet for hvordan de har utviklet rubrikktjenesten til å bli den dominerende aktøren.
Rubrikktjenesten er en pengemaskin, og på flere områder er den i praksis enerådende. Dette gjelder spesielt eiendomsmarkedet, og der har Finn.no gjort et grep som har irritert mange.
Det er bare eiendomsmeglere og advokater som får lov til å annonsere boliger på Finn.no. Dermed stenges private boligselgere ute av det viktigste annonsemarkedet, noe som tvinger de til å betale meglerhonorar.
Fornyingsminister Heidi Grande Røys er også konkurranseminister, men med dagens regelverk og forskrifter er det lite hun kan gjøre. Etter å ha mottatt en rekke klager fra private boligselgere, har hun nå bedt Konkurransetilsynet om å utrede om det er behov for en ny forskrift for å få på plass større konkuranse i denne delen av markedet.
- Hvis nettportalene i praksis stenger dørene for folk som er interessert i å selge eiendommene sine selv, må vi vurdere hva som kan gjøres med det. Dette kan svekke konkurransen, og gjør det mulig for advokater og eiendomsmeglere å ta høyere priser enn nødvendig, sier Grande Røys.
Det som er spesielt med Finn.no sammenlignet med tidligere rubrikkannonser for boliger i papiraviser og i annonsebilag for boliger, er at på internett blir det ofte et vinneren-tar-alt-marked. Det samme nettstedet er tilgjengelig uansett hvor i landet man oppholder seg, og ved å søke på stedsparametere får man likevel en lokal tilknyttning. Det er derfor vanskelig for utfordrere å komme inn med nisjesatsninger.
Konkurransetilsynet er bedt om en tilbakemelding innen 15. september.
Les også:
- [25.04.2008] Schibsted reorganiserer rubrikk-satsningene
- [29.08.2007] Finn.no slet like hardt som Sesam