digi.no har fått tips om at nettbankene til å alle fall Skandiabanken, Glitnir, Storebrand Bank og Sparebank 1s Nettbedrift har vært utilgjengelige for kundene i hele formiddag. Dette tyder på at årsaken ligger i systemer som benyttes av alle disse bankene.
Dette bekreftes av informasjonssjef Johnny Anderson i Skandiabanken, som til digi.no forteller at problemene er tilknyttet driftspartnere EDB. Anderson sier videre at det jobbes med å løse problemene og beklager nedetiden kundene opplever.
Det er under to uker siden Skandiabanken og DnB Nor opplevde nedetid, også den gang på grunn av problemer hos EDB, som leverer tjenester til mange av bankene i Norge.
Les også:
- [24.03.2009] DnB Nor-milliarder til EDB
- [04.07.2008] Nye nettbankproblemer for noen
- [01.07.2008] Stadig nedetid for flere nettbanker
- [17.06.2008] Nettbankene i langdryg nedetid-trøbbel
- [17.06.2008] DnB Nors nettbank nede igjen
Anderson svarer som følger på et spørsmål om dette er til å leve med:
- For våre kunder bør vi ha minimalt med nedetid. Enhver nedetid er uønsket, og vi arbeider kontinuerlig med å sikre stabiliteten.
Enkelte av digi.nos lesere har klaget over at Skandiabanken ikke informerer om nedetiden på bankens nettsted.
- Dette skyldes utfordringer med datatrafikk som køer seg, noe som har gjort det vanskelig å få publisert en melding. Dette er ikke direkte tilknyttet problemene med selve nettbanken, men overbelastningen er relatert, sier Anderson, som legger til at det er blitt lagt ut en melding til kunder som tar kontakt per telefon.
digi.no har foreløpig ikke kommet i kontakt med noen hos EDB som kan si noe om hva problemene skyldes eller når de forventes å være løst. På nettbanktjenester som leveres direkte fra selskapet vises følgende melding.