Mer enn 500.000 bankkunder hadde fredag trøbbel med å få kontakt med nettbanken. Ved middagstid var problemene løst.
Vel 515.000 bankkunder i Sparebank1-gruppen hadde fra torsdag kveld ikke hatt nettbanktilgang eller hatt en svært treg tjeneste. Først ved 12-tiden fredag hadde alle kundene igjen tilgang til nettbanken sin.
- Nettbanken til Sparebank1 kom i gang igjen på formiddagen, og de lokale sparebankene fulgte etter. Noen har opplevd litt treghet i systemet, men etter kort tid var alt som normalt igjen, sier konserndirektør Geir Remman i EDB Business Partner, som opererer nettbankene for en rekke banker.
Remman beklager at nettbankkundene nok en gang får problemer, bare tre dager etter forrige gang mange nettbanker ikke fungerte.
- Vi er på ingen måte fornøyd med at tingene ikke fungerer og at de ikke går hele tiden, og vil absolutt beklage det som har skjedd, sier han til NTB.
Han begrunner nattens og formiddagens nettrøbbel med at selskapet har jobbet med å rette opp og oppgradere systemet, og det er i forbindelse med oppgraderingen at det har gått tregt med å få systemet tilbake til normal drift.
- Vi vet ikke riktig ha som forårsaket dette, det jobber vi med for fullt for å finne ut av. Vi kan ikke love at det ikke skjer igjen, men vi vil at kundene skal vite at vi setter alle ressurser inn på dette nå, sier Remman.
Problemene for nettbankkundene i Sparebank1-gruppen startet klokka 19.30 torsdag kveld, opplyser informasjonssjef Mayka Brevik i Sparebank1-gruppen.
- Vi beklager situasjonen og de ulemper det gir våre kunder. Vi har en tett oppfølging opp mot driftsleverandør, og gir kundene fortløpende informasjon, opplyser Brevik.
Les også:
- [04.07.2008] Nye nettbankproblemer for noen