Microsoft har samlet håpefulle studenter fra store deler av verden i sin årlige konkurranse, Imagine Cup. Norge deltar med ett lag fra NITH i Oslo, som fikk plassen etter å ha vunnet den norske finalen tidligere i år.
Les også:
- [08.07.2008] Norske IT-studenter nådde ikke opp
- [26.05.2008] Presser miljøsvin gjennom nettsamfunn
Totalt har mer enn 200.000 studenter fra hele verden deltatt, og de 300 beste ble invitert til Paris for å vise frem sine løsninger. Lag fra mer enn 100 land deltar, og dette gjør Imagine Cup til verdens største konkurranse, ihvertfall innen IT-bransjen.
Imagine Cup ble arrangert første gang i 2003, og Norge har deltatt med lag fire av de seks gangene konkurransen har vært arrangert.
Hvert år velger Imagine Cup ut et tema som studentene må jobbe med for å delta, og i år var temaet miljø.
Det norske studentlaget stiller med sitt prosjekt eBuster, som er et nettsamfunn for miljøbeviste aksjonister. Deres ide er at mange er villige til å jobbe for miljøet, men at de mangler motivasjon fordi det kan være vanskelig å oppnå synlige resultater.
eBuster
Med nettsamfunnet eBuster har de lagt opp til at det skal være morsomt og givende å rapportere miljøsynder, samtidig som bedrifter som blir innrapportert skal få et positivt insentiv til å forbedre seg.
Løsningen tar utgangspunkt i at brukere som ser noen som forurenser eller opererer på en miljøfientlig måte kan innrapporteres via geoposisjonerte mobilkameraer, eller via bilder som lastes opp gjennom en PC.
Hvis for eksempel en person går forbi et kontorbygg som er fullt opplyst på kvelden, selv om ingen ansatte er på jobb, så kan vedkommende ta et bildet med sin mobil og sende det inn. Dersom kameraet har GPS så vil bildet og hendelsen automatisk vises på et kart i eBuster, og hvis man laster bildet opp via PC så kan man manuelt pesifisere lokasjonen etterpå.
Når det er gjort registreres en hendelse, og andre brukere kan rangere hvor bra eller viktig oppdagelsen er. Eieren av stedet vil også bli kontaktet, og får muligheten til å skjerpe seg før navnet offentliggjøres.
Jurypresentasjoner
Hvert lag som deltar må gjennom to jurypresentasjoner. Da stiller totalt fire dommere på hver presentasjon, og studentgruppene har 20 minutter på seg til å overbevise de om sitt eget prosjekts fortreffelighet. Deretter får dommerne fem minutter til å stille kritiske spørsmål.
Den norske gruppen var i ilden fredag ettermiddag og lørdag formiddag. Rett før den første presentasjonen, gikk strømmen på hele hotellet og studentene fikk derfor en litt svett start. På den andre presentasjonen lørdag, var det ingen problemer og studentene hadde rukket å opparbeide seg rutine nok til å dra i land en god presentasjon, der de fikk god tilbakemelding fra dommerne.
12 lag går videre til semifinalen, og hvem de er avgjøres av poengsummene som dommerne har delt ut til de forskjellige lagene. Deretter plukkes tre lag ut til den store finalen som går av stabelen tirsdag.
24 intense timer
I tillegg til Software Design-konkurransen som det norske laget stiller i, så gjennomføres det også tre 24-timers konkurranser på diverse IT-temaer.
Dette er konkurranser der deltagerne har kvalifisert seg via konkurranser på internett, og nå er de aller beste studentene samlet for å løse problemer innen kunstig intelligens, algoritmer og IT-drift.
Project Hoshimi er en robotkonkurranse der deltagerne må programmere virtuelle robotter som etterpå skal bevege seg rundt i en virtuell verden. Som tilskuer sitter man igjen med inntrykket av at dette er IT-verdenen og virkelighetens svar på KLM-sketsjen om "EM i venting".
IT Challenge er den siste av de tre 24-timers konkurransene. Her får studentene avanserte driftsoppgaver og så blir de utsatt for diverse problemstillinger som virusangrp, strømbrudd og nettverksproblemer. I tillegg fikk de prøvd seg litt ekstra da strømmen gikk på hele hotellet.
Algoritme-konkurransen er for de matematiske geniene. Her sitter de i bøyd over tastaturet i 24 timer i strekk for å løse problemoppgaver. Rommet konkurransen pågår i bærer preg av total stillhet, bortsett fra lyden av kontinuerlig tastatur-tasting.
Les også:
- [08.07.2008] Norske IT-studenter nådde ikke opp
- [26.05.2008] Presser miljøsvin gjennom nettsamfunn