IBM og Linden Lab, selskapet bak Second Life, mener at interoperabilitet mellom virtuelle verdener på Internett vil ha stor betydning for framtiden til denne typen tjenester. Selskapene ønsker derfor en åpen standard for en interoperabilitets-protokoll som gjør det mulig for brukere å flytte mellom verdenene, på samme måte som de kan flytte mellom ulike nettsteder i en nettleser.
Les også:
- [21.06.2013] Folk strømmer fortsatt til Second Life
- [09.07.2008] Google lanserer egen 3D-verden
- [11.06.2008] Denne IBM-eren skal finne opp framtiden
- [01.02.2008] Tomt i norske Second Life-lokaler
- [11.10.2007] Nå skal 3D-internett bli en realitet
- [28.09.2007] Høgskolen i Molde skal undervise i Second Life
- [26.09.2007] Vil bruke 3D-teknologi til pasientbehandling
- [06.09.2007] Second Life rundet 50.000 brukere
- [28.08.2007] Tror at Second Life blir større enn web
- [24.08.2007] IBM bemanner Second Life-kontorene
I en pressemelding skriver de to selskapene at de nå har demonstrert denne formen for interoperabilitet ved å teleportere avatarer mellom Second Life Beta Test Grid og OpenSim, en server for virtuelle verdener. En video av hendelsene er tilgjengelig her.
Ifølge selskapene representerer dette den første målbare milepælen for virtuell interoperabilitet. De to selskapene har til hensikt å utvikle flere prosjekter i fellesskap for å forbedre det tredimensjonale Internett.
Second Life Beta Test Grid er et testmiljø som benyttes av Linden Lab og innbyggere i Second Life for å teste ut ny funksjonalitet og å forbedre den generelle ytelsen. Det er ikke blitt kunngjort noen planer om å gjøre protokollene offentlig tilgjengelige eller å teste dem i selve Linden Second Life Grid.
- Interoperabilitet er en nøkkelkomponent i 3D-Internett og er et viktig skritt for å gjøre det mulig for individer og organisasjoner å dra nytte av virtuelle verdener i forbindelse med handel, samarbeid, utdanning og andre forretningsområder, sier Colin Parris, visepresident for IBMs Digital Convergence-virksomhet, i en pressemelding.
- Interoperabilitet er ikke bare viktig for bedriftsbrukere, men har også potensial til å forbedre den generelle skalerbarheten og stabiliteten, sier Ginsu Yoon, visepresident for forretningsutvikling i Linden Lab.
Foreløpig støtter ikke protokollen til de to selskapene overføring av virtuelt innhold og eiendeler, men selskapene ser ikke bort fra en kunngjøring relatert til dette vil komme i nær framtid.
Les også:
- [21.06.2013] Folk strømmer fortsatt til Second Life
- [09.07.2008] Google lanserer egen 3D-verden
- [11.06.2008] Denne IBM-eren skal finne opp framtiden
- [01.02.2008] Tomt i norske Second Life-lokaler
- [11.10.2007] Nå skal 3D-internett bli en realitet
- [28.09.2007] Høgskolen i Molde skal undervise i Second Life
- [26.09.2007] Vil bruke 3D-teknologi til pasientbehandling
- [06.09.2007] Second Life rundet 50.000 brukere
- [28.08.2007] Tror at Second Life blir større enn web
- [24.08.2007] IBM bemanner Second Life-kontorene