Programvareselskapet Microsoft har vært den dominerende aktøren i PC-markedet. Selskapets operativsystemer dominerer nesten fullstendig på klientmaskiner, og selskapet har også et solid fotfeste på serverne.
Gründeren Bill Gates' store visjon om en PC på hvert kontor og i hvert hjem er i stor grad oppnådd, i hvertfall i industrilandene.
IT-bransjen forandrer seg raskere enn de fleste, og nå er det et nytt paradigmeskifte på gang. Stadig flere programmer og tjenester blir flyttet vekk fra PC-en og ut på nettet i det som ofte kalles «cloud»-løsninger.
Det vil si løsninger der en leverandør drifter hele programvaren på sin massive serverpark, og tilbyr programvaren som en tjeneste istedenfor å levere et produkt. Software as a Service (SaaS) kalles denne strategien, og den satser blant annet Google for fullt på.
Google leverer blant annet GMail og Google Apps som rendyrkede SaaS-tjenester. Selv om de også leverer noen programmer som installeres lokalt, så er det ingen tvil om at fokuset deres ligger på de nettbaserte løsningene.
- Vi tror ikke på en så ensformig form for tjenesteleveranse, sier Rune Zakariassen, Microsofts norske teknologiekspert, til digi.no.
Han og Microsoft anerkjenner at det er et paradigmeskifte på gang, men tror ikke svaret ligger i å flytte alt over på nett. Programvaregiganten satser derfor på sitt eget konsept som de kaller Software + Service.
Det er en modell som har som mål å kombinere det beste fra den kjente etablerte modellen med lokalt installert programvare, og programvare som leveres som en tjeneste.
I Norge har Mamut med Eilert Hanoa i spissen utmerket seg som en av de som satser mest på denne strategien.
SaaS++
- Verden er ikke så enkel som SaaS. Det er en visjon, men jeg tror ikke noe på den - Verden er ikke så enkel som SaaS. Det er en visjon, men jeg tror ikke noe på den, sier Zakariassen.
- Når vi presenterer Software+Service så er SaaS en viktig underkomponenent, men det er ikke den eneste komponenten, sier Zakariassen.
Han trekker frem at dette i praksis er strategien også for aktører som Google.
Google Desktop installeres for eksempel lokalt for å søke på brukerens PC, men hvis PC-en er online, så søker den også nettet fra samme grensesnitt.
Microsoft er heller ikke rendyrket i sin nettstrategi.
- Vi er nødt til å også tilby rene nettapplikasjoner. Microsoft Live Search er et eksempel på det, sier Zakariassen.
Han trekker frem at forskjellige løsninger faller naturlig på plass i forskjellige løsningsmodeller.
- Live Messenger er et eksempel på Software + Service, mens Live Service er Software as a Service, sier Zakariassen.
Til daglig omtaler imidlertid Microsoft begge deler som en del av Software + Services-konseptet.
Større valgfrihet
- Med SaaS så har man ikke et valg, det hostes på nettet hos leverandøren. Det er større valgfrihet med Software + Services, sier Zakariassen.
Zakariassen stiller det retoriske spørsmålet: Hva skjer om du ønsker å kjøpe den samme tjenesten fra noen andre?
Det går i praksis ikke, selv om man kan hente ut dataene man har lagt inn.
Dette er i praksis en variant av friprog-argumentet om at man kan bytte leverandør hvis man er misfornøyd med tjenestene rundt produktet. Bare at det i dette tilfellet dreier det seg om proprietær programvare fra en stor leverandør.
Forskjellen er imidlertid ikke så stor som man skulle tro. Mange SaaS-løsninger er bygd på fri programvare, men fordi løsningene ikke distribueres som programvare, så slipper de å distribuere kildekoden sin.
Dette er for eksempel grunnen til at Google ikke selger sin søkemotor for bedriftsmarkedet som programvare, men isteden leverer den som en såkalt Appliance. Det vil si som en ferdig installert fysisk server.
2 programvarescenarier
Microsoft regner seg selv som et programvareselskap, og ønsker å fortsette å levere programvare som før selv om det nå begynner å bli populært å levere programvare som en tjeneste.
- Vi ser på hvordan våre serverprodukter kan brukes i begge scenarier, sier Zakariassen.
Alle serverproduktene fra Microsoft lages nå med dette i bakhodet. Det var et nytt utviklingsprinsipp som startet for to år siden, da Ray Ozzie tok over som Chief Software Architect i Microsoft.
- Hotmail benytter seg av Exchange Online, som er samme produkt konfigurert for et annet scenario, sier Zakariassen.
Alle serverproduktene er ikke klare for dette ennå, men alle kommende serverprodukter og alle nye utgaver vil støtte disse to alternative variantene. Det skaper noen utfordringer som må overkommes.
- Med SQL Server er dette litt mer avansert fordi der må man kommunisere med databaseserveren via andre protokoller som setter andre krav til sikkerhet, overvåking og drift, sier Zakariassen.
For SQL Server er utfordringen allerede løst.
- SQL server Online heter SQL Server Data Services, og den kan også installeres fra samme DVD-plate. Forskjellen ligger i lisensieringsmodellen og konfigurasjonen, sier Zakariassen.
Pendelen har stanset på midten
- Pendelen svinger tilbake, og cluet er at den stanser på midten, sier Zakariassen.
Dette er samme argument som Andrew Herbert, Microsofts sjef for forskningssenteret i Cambridge, brukte i et intervju med digi.no tidligere i sommer.
Herbert argumenterte for at pendelen svingte mellom personlige datamaskiner og sentraliserte systemer, og at den nå tilsynelatende er i ferd med å stanse opp midt i mellom de to ytterpunktene.
Det blir derfor feil å si at man må velge enten eller, mener Microsoft.
Forskjellen mellom SaaS og S+S er heller ikke så stor som man kanskje skulle tro.
- SaaS er mest posisjoneringsmessig forskjellig. Det har tydeligvis vært viktig å markere en avstand fra vår forretningsmodell, sier Zakariassen.
Runes personlige oppfatning er at det er av samme årsak at Microsoft foretrekker å ha ett annet navn enn SaaS på sin nettsatsing.
Les også:
- [03.03.2009] Tilbyr e-post med mer på abonnement
- [29.08.2008] - SaaS kollapser innen to år
- [07.07.2008] Slik jobber Microsoft Research
- [06.06.2008] Dette skal gjøre Windows 7 til en suksess