Musikkfiler som er lovlig kjøpt på nettet har ofte kopilås, også kalt DRM eller «digital rights management».
Teknologien er utviklet blant annet for å forhindre piratkopiering av opphavsbeskyttet materiale, men kritikere mener teknikken er mer forbrukerfiendtlig enn egnet til å stagge piratene.
Dersom en utsteder velger å avslutte støtten for mottak av DRM-lisensnøkler, så er det ikke lenger mulig å flytte slike kopibeskyttede musikkfiler over til for eksempel en ny eller reinstallert datamaskin.
Det er bare litt over en måned siden Microsoft utsatte stengningen av selskapets DRM-servere.
Massive protester blant kundene av den amerikanske utgaven av MSN Music tvang Microsoft til å endre planene om å stenge mulighetene for såkalt reautorisering av lovlig kjøpte musikkfiler.
Les også:
- [30.09.2008] Nok en spiker i DRM-kista
- [29.07.2008] Yahoo gir pengene tilbake for låst musikk
- [19.06.2008] Microsoft avliver likevel ikke musikkfiler
- [09.01.2008] Kopilås dreier seg ikke om å bekjempe pirater
Nå har Yahoo bestemt seg for å skru igjen krana på sin tjeneste. Etter 30. september i år blir det ikke lenger mulig å bekrefte at musikk kjøpt i deres «Unlimited Music Store» er gyldig dersom de flyttes til ny pc eller ved bytte av operativsystem.
Yahoo anbefaler kunder å brenne musikken som er kjøpt i deres nettbutikk på cd-er, dersom de fortsatt ønsker tilgang til musikken fremover.
De som har kjøpt en stor musikksamling må ta kostnaden for tomme cd-plater og tiden det tar å legge alt sammen over på datamaskinen igjen, skriver Corynne McSherry i personvernorganisasjonen Electronic Frontier Foundation (EFF).
Yahoo kunngjorde i februar at Unlimited Music Store skulle stenges. Det skjedde etter selskapet startet et samarbeid med tjenesten Rhapsody fra Real Networks. Sistnevnte begynte å selge musikk uten DRM for en måned siden.
EFF har i flere år advart mot hva som skjer dersom en virksomhet velger å avslutte støtten for autentisering av musikk med kopilås.
Nå krever personvernorganisasjonen at Yahoo enten betaler tilbake det kundene har gitt for musikken, eller at de tilbyr kundene erstatningsfiler uten DRM.