Oslo (NTB): Bransjen for mobilunderholdning har blitt både stor og uoversiktlig. Nå tar europeiske forbrukermyndigheter et oppgjør med leverandørene av slike mobiltjenester.
– En lang rekke klager har ført til at Forbrukerombudet sammen med kolleger over hele Europa nå tar tak i bransjen for å rydde opp, sier jurist i Forbrukerombudet, Mette Tollefsen, til NRK.
Forbrukerombudet skal granske 22 nettsider som tilbyr mobilunderholdning for det norske markedet. Uklar prisinformasjon, mangelfull kontaktinformasjon og villedende markedsføring er noen av regelbruddene som nå skal rettes opp.
Gjennomgangen av flere hundre nettsider har avslørt mange lovbrudd. Åtte av ti nettsider som selger underholdningstjenester til mobiltelefoner, bryter markedsføringsloven, viser tall fra europeiske forbrukermyndigheter.
Les også:
- [01.09.2008] Vil begrense barns mobil- og netthandel
- [28.07.2008] Klager mot SMS-reklame
- [15.07.2008] EU angriper dyre tekstmeldinger