Ved halvårsskiftet var det registrert 180.000 kunder med mobilt bredbånd i Norge. Økningen fra første kvartal til det neste innebærer en vekst på hele 49 prosent.
Det viser en rapport som Norsk Telecom har utarbeidet. Nå tror teleanalytikeren bak rapporten at mobilt bredbånd er i ferd med å ta av.
- Mobilt bredbånd vokser langt raskere enn det man hadde trodd. Det til tross er Norge på siste plass i Skandinavia på dette området, sier teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom til Dagens Næringsliv.
Bransjeanalytikerens prognoser viser at nærmere 1,2 millioner nordmenn vil ha mobilt bredbånd innen utgangen av 2010.
Les også:
- [12.09.2008] Ice.net tror på femdoblet kundemasse
- [09.07.2008] Nordmenn må punge ut for mobilt bredbånd
- [06.06.2008] Vil ikke samarbeide med Ice
- [05.06.2008] Vil slå sammen mobile bredbånd
- [02.06.2008] Bygger ut mye raskere mobilt bredbånd
- [30.05.2008] Firedobling av mobile bredbåndsbrukere
Siden første halvår 2006 har antallet kunder med mobilt bredbånd her til lands vokst med eksplosjonsartede 570 prosent, opplyser Aarønæs, som trekker paralleller til utviklingen på 90-tallet - da GSM tok markedet med storm.
Våre naboer i Sverige og Danmark opplever ifølge Aarønæs enda større vekst enn i Norge. Ved årsskiftet hadde syv prosent av den danske befolkningen mobilt bredbånd, mens tilsvarende tall for Sverige og Norge var henholdsvis fem og to prosent.
Men så er også prisene her til lands fortsatt en del høyere enn i våre naboland.
- Med over en million brukere av mobilt bredbånd i 2010 ser vi trolig et marked med bruttoverdi på mellom to og tre milliarder kroner. Det baserer seg på en gjennomsnittlig månedsinntekt per kunde på 150 kroner, sier Aarønæs til avisen.
Direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet støtter hovedtrekkene i rapporten, og tror langt flere vil skaffe seg mobilt bredbåndsabonnement. Jensen ønsker ifølge DN ikke å spå eller tallfeste antall kunder i fremtiden, men håper at konkurransen blant operatørene blir større og at det satses mer på innovasjon.
Telenor endrer strategi
Som en direkte følge av den voksende etterspørselen for mobilt bredbånd har Telenor endret strategien for utbygging av selskapets mobile dekningsgrad.
Opprinnelig var planen å tilby mobilt bredbånd alle steder der selskapet har 3G-dekning, begrenset nedover til tettsteder med 1000 innbyggere.
- Nå har vi endret det til alle tettsteder ned til 200 innbyggere. Målsetningen er å ha gjennomført dette innen første kvartal 2009, forteller informasjonssjef Knut Solli i Telenor til Dagens Næringsliv.
Les også:
- [12.09.2008] Ice.net tror på femdoblet kundemasse
- [09.07.2008] Nordmenn må punge ut for mobilt bredbånd
- [06.06.2008] Vil ikke samarbeide med Ice
- [05.06.2008] Vil slå sammen mobile bredbånd
- [02.06.2008] Bygger ut mye raskere mobilt bredbånd
- [30.05.2008] Firedobling av mobile bredbåndsbrukere