ANALYSER

Venter synkende mobilsalg i Vest-Europa

Gartner tror på nedgang også i Japan, mens det globalt vil selges 11 prosent flere mobiler.

5. aug. 2008 - 13:10

Analyseselskapet Gartner har kommet med en revidert prognose for det globale salget av mobiltelefoner i 2008 og 2009.

Gartner anslår det globale salget av mobiltelefoner i første kvartal i år til 294,3 millioner enheter, og til mellom 300 millioner og 305 millioner enheter i andre kvartal. I tredje kvartal ventes en svært moderat økning fra andre kvartal. Det er fjerde kvartal leverandørene må satse på for å nå en klar vekst i forhold til 2007, mener selskapet.

For 2008 som helhet tror Gartner det vil globalt sett selges 1,28 milliarder mobiltelefoner. Det er 11 prosent flere enn i 2007. I 2009 vil veksten være 10,3 prosent, tror selskapet.

Veksten er ujevn, og varierer svært mye fra verdensdel til verdensdel. I det mest mettede markedet, Japan, vil det selges 47 millioner enheter i 2008, en nedgang på 9,1 prosent fra 2007.

Også i Vest-Europa ventes en nedgang, på 1,5 prosent til 188 millioner enheter.

I hele området Asia og Stillehavet ventes en vekst på 17,9 prosent til 472,5 millioner enheter. Veksten er langt mer beskjeden i Nord-Amerika: 5,3 prosent til 187,7 millioner enheter.

Fram til ut 2009 vil markedet for mobiltelefoner preges av fem hovedtendenser, tror Gartner.

  • Etablerte leverandører vil konsolideres og aktører innen forbrukerelektronikk vil prøve seg på mobiltelefoner.
  • Mobiltelefonleverandører vil i stigende grad prøve å utvide sitt inntektsgrunnlag ved å satse på innhold og tjenester til sluttbrukere, slik Nokia (med Ovi), Sony Ericsson (PlayNow) og Apple (iTunes) gjør i dag. I markedet for bedriftsmobiler vil dette gjenspeiles i at utstyrsleverandører ikke vil nøye seg med å integrere geografisk posisjonering i sine apparater, de vil også tilby tjenester og applikasjoner.
  • Utstyrsleverandørene vil legge større vekt på brukervennlige grensesnitt, og det vil bli enklere for brukere å forholde seg til nye tjenester og funksjoner.
  • Mote og livsstil vil spille stadig større rolle for brukernes valg av mobiltelefon. Det innebærer større krav til fleksibel design og mangfold hos leverandørene.
  • De mest avanserte mobiltelefonene vil få ordninger som lar dem oppdatere systemvare og installere nye applikasjoner på direkten, uten å bruke PC og uten å belaste brukeren
  • .

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.