Analyseselskapet Gartner har kommet med en revidert prognose for det globale salget av mobiltelefoner i 2008 og 2009.
Gartner anslår det globale salget av mobiltelefoner i første kvartal i år til 294,3 millioner enheter, og til mellom 300 millioner og 305 millioner enheter i andre kvartal. I tredje kvartal ventes en svært moderat økning fra andre kvartal. Det er fjerde kvartal leverandørene må satse på for å nå en klar vekst i forhold til 2007, mener selskapet.
For 2008 som helhet tror Gartner det vil globalt sett selges 1,28 milliarder mobiltelefoner. Det er 11 prosent flere enn i 2007. I 2009 vil veksten være 10,3 prosent, tror selskapet.
Veksten er ujevn, og varierer svært mye fra verdensdel til verdensdel. I det mest mettede markedet, Japan, vil det selges 47 millioner enheter i 2008, en nedgang på 9,1 prosent fra 2007.
Også i Vest-Europa ventes en nedgang, på 1,5 prosent til 188 millioner enheter.
I hele området Asia og Stillehavet ventes en vekst på 17,9 prosent til 472,5 millioner enheter. Veksten er langt mer beskjeden i Nord-Amerika: 5,3 prosent til 187,7 millioner enheter.
Fram til ut 2009 vil markedet for mobiltelefoner preges av fem hovedtendenser, tror Gartner.
- Etablerte leverandører vil konsolideres og aktører innen forbrukerelektronikk vil prøve seg på mobiltelefoner.
- Mobiltelefonleverandører vil i stigende grad prøve å utvide sitt inntektsgrunnlag ved å satse på innhold og tjenester til sluttbrukere, slik Nokia (med Ovi), Sony Ericsson (PlayNow) og Apple (iTunes) gjør i dag. I markedet for bedriftsmobiler vil dette gjenspeiles i at utstyrsleverandører ikke vil nøye seg med å integrere geografisk posisjonering i sine apparater, de vil også tilby tjenester og applikasjoner.
- Utstyrsleverandørene vil legge større vekt på brukervennlige grensesnitt, og det vil bli enklere for brukere å forholde seg til nye tjenester og funksjoner.
- Mote og livsstil vil spille stadig større rolle for brukernes valg av mobiltelefon. Det innebærer større krav til fleksibel design og mangfold hos leverandørene.
- De mest avanserte mobiltelefonene vil få ordninger som lar dem oppdatere systemvare og installere nye applikasjoner på direkten, uten å bruke PC og uten å belaste brukeren
- .
Les også:
- [09.09.2008] Apple falt ut av smartmobil-toppen
- [27.08.2008] iPhone blir som en dråpe i havet
- [08.08.2008] Nokia venter vekst i Kina
- [29.05.2008] Sviktende mobilsalg i Europa
- [30.11.2007] Slik har det norske IKT-markedet utviklet seg
- [29.11.2007] Samsung har gått forbi Motorola
- [06.11.2007] Teleoperatørene vil tape spillet om innhold