Google er verdens desidert mest brukte søkemotor, og det enorme antallet søk som gjøres i søketjenesten gir et svært interessant datagrunnlag.
Nå lanserer Google et nytt verktøy med omfattende statistikk, som baserer seg på søkevolum og -mønstre blant brukere i hele verden.
Verktøyet heter «Insights for Search» og er laget for annonsører, markedsførere og alle andre internettbrukere med en interesse for søkeatferd og trender på nettet.
Prøv tjenesten her: www.google.com/insights/search
Innsikt i søkeatferden får du først etter å ha opprettet konto hos Google, men ellers er verktøyet helt gratis - i likhet med selskapets øvrige nettjenester.
Den nye tjenesten gjør det mulig å følge søketrender over tid, ved å se hvordan brukernes interesse øker og avtar rundt et bestemt tema i en gitt periode.
Flere uttrykk eller søkeord kan sammenlignes for å avdekke hva som er mest populært.
Man kan avgrense utvalget til å gjelde land, byer eller regioner. Det genereres samtidig kart og grafer som viser hvor utvalgskriteriene gjør seg gjeldende geografisk.
- Search for Insights er et godt verktøy for alle som ønsker å se nærmere på internettrender. For de som tidligere har benyttet seg av Google Trends vil denne tjenesten by på mer fleksibilitet og funksjonalitet, i tillegg til noen nye morsomme egenskaper, sier Googles ingeniørsjef Yossi Matias i en pressemelding.
Google har en rekke forslag til tips om hvordan tjenesten kan gi forretningsfordeler og klingende mynt i kassa, ved å identifisere aktuelle trender:
- Sammenlign søkeord for å vurdere grad av interesse før utvikling av budskap eller annonsemateriell
- Oppdag muligheter i nye markeder basert på voksende trender
- Sammenlign søkeord over tid for å bedre kunne forutse etterspørsel og planlegge med tanke på sesong
- Etabler en benchmark gjennom sammenligning med konkurrenter eller produktkategorier
- Mål effekten av annonsekampanjer ved å analysere relaterte søkeord
Les også:
- [08.10.2009] Søk avdekker influensa i Norge
- [28.07.2008] Milliarder nye nettsider hver dag
- [18.07.2008] Google er ikke immun mot nedgangstider
- [30.06.2008] Google knytter søkeinfo mer til annonser
- [11.05.2006] Google utvider med tre søke-nyheter