Kina er verdens mest folkerike land, og det kinesiske mobilmarkedet er også verdens største. Rundt halvparten av landets befolkning, det vil si om lag 600 millioner mennesker, har skaffet seg mobiltelefon.
Alle mobilleverandørene er enige om at dette er et lukrativt marked, og det forventes en formidabel vekst etter hvert som flere kinesere vil ta i bruk mobiltelefoner for første gang.
Markedslederen Nokia, som leder an både på verdenbasis så vel som i Kina, er blant de som er entusiastiske for mulighetene som vokser frem.
- Jeg tror det er rom for en mye større markedspenetrasjon, sier Nokias toppsjef Olli-Pekka Kallasvuo til Wall Street Journal.
Nokia-sjefen er for tiden i Beijing for å følge de olympiske sommerlekene.
Spådommene hans kan ikke sies å være særlig oppsiktsvekkende, og deles av de fleste. Det europeiske markedet har til sammenligning over 100 prosents markedsdekning, ettersom mange har flere enn én telefon.
Nokia har i dag 40 prosent av det kinesiske markedet for mobiltelefoner, foran rivaler som Motorola, Samsung, LG og Sony Ericsson.
Det kan bli hardt for det finske mobilselskapet å ytterligere øke markedsandelen i konkurransen med disse.
Ikke minst fordi Kina har en tendens til å sette i gang produksjon av egne produkter. Det har allerede skjedd med bilindustrien og innen en del forbrukselektronikk. Delene til en rekke mobiltelefoner produseres allerede i Kina. Det er ikke helt utenkelig at noe av denne produksjonskapasiteten kan komme lokale selskaper til nytte i fremtiden.
Nokia solgte 38,5 millioner mobiltelefoner i Kina i årets første halvår, noe som ga inntekter på rundt 26,5 milliarder kroner.
I hele fjor solgte selskapet 70,7 millioner telefoner i det samme markedet, og inntektene endte på 49,6 milliarder kroner.
Les også:
- [05.08.2008] Venter synkende mobilsalg i Vest-Europa
- [29.05.2008] Sviktende mobilsalg i Europa