Oslo (NTB): Netcoms vilkår for kjøp av Apples iPhone er i samsvar med kravene, mener Forbrukerombudet. Men Apple bør åpne for salg til andre aktører, sier ombudet.
Forbrukerombudet har den siste tiden fått henvendelser fra forbrukere som reagerer på at iPhone kun selges med Netcom-abonnement, samt at telefonen kun kan kjøpes med bindingstid. Med bakgrunn i dette har ombudet vært i møte med NetCom.
– Møtet var klargjørende, og vi er godt fornøyd med dialogen vi har med NetCom, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.
Under møtet bekreftet NetCom at kunden må binde seg til operatøren i ett år ved kjøp av iPhone, men at kontrakten kan heves mot et gebyr, som blir lavere jo lenger ut i bindingstiden man kommer. Betingelsene er i samsvar med kravene ombudet tidligere har stilt til mobilbransjen, og ombudet kommer derfor ikke til å gripe inn i saken.
Samtidig oppfordrer ombudet Apple til å åpne for flere operatører.
– Jeg registrerer at NetCom har en eksklusiv avtale nå, men jeg håper at Apple i den nærmeste fremtid vil åpne opp for salg til andre aktører, slik de har gjort i enkelte andre land, sier Thon.
Les også:
- [29.09.2008] Snart slutt på Netcoms iPhone-monopol
- [15.09.2008] iPhone selger dårlig i Japan
- [09.09.2008] Netcom løser opp stramt iPhone-grep
- [01.09.2008] Vil begrense barns mobil- og netthandel
- [27.08.2008] iPhone-salget har passert ny milepæl
- [19.08.2008] «Alle» vil ha utsolgt iPhone
- [10.07.2008] Trolig fri iPhone- konkurranse om kort tid
- [28.06.2008] Kritisk til Netcoms iPhone-priser
- [07.01.2008] Endelig dødsstøt for kopilås på musikk
- [03.09.2007] Håper iTunes vil fjerne DRM-sperren