Nettbutikken Komplett har implementert en løsning fra F5 Networks for å forbedre handleopplevelsen til selskapets 1,5 millioner kunder, går det fram av en pressemelding.
Hovedpoenget med løsningen, Big IP Local Traffic Manager, er å sørge for at responstidene i nettbutikken blir så lave som mulig. Ifølge IT-sjef Stein Ove Røv i Komplett er handleopplevelsen den viktigste differensiatoren for ethvert selskap som driver forretningsvirksomhet på Internett.
Big IP-løsningen viderefører et prosjekt som Komplett innledet med F5-forhandler Watchcom Security Group i 2005. Målet for prosjektet var å forberede nettstrukturen for økt trafikk.
– På en vanlig dag mottar våre SAP-programmer for netthandel mellom 80 000 og 90 000 dokumentoppføringer. Når vi kjører salgskampanjer blir trafikken ofte doblet. Trafikkøkningen har samlet sett vært formidabel. Dersom vi ikke hadde gjennomført prosjektet som vi startet i 2005, ville systemet etter hvert ha brutt sammen, sier Røv.
Oppgaven til Big IP-systemene er å optimere trafikken mellom de 35 til 40 serverne som står mellom kundene og og de bakenforliggende systemene. Røv mener de bidrar både til bedre utnyttelse av maskinvaren og til lavere kostnader forbundet med medarbeidere og ledelse.
Daglig leder Jon Bjørnland i F5 Networks Norge sier de har hjulpet flere netthandelsselskaper til å legge opp en infrastruktur der IT-systemene følger med også når trafikken vokser over all forventning. Big IP er optimert for brukermiljøer i SAP.
Les også:
- [22.10.2008] Nytt underskudd i Komplett
- [06.10.2008] Komplett passerte milliarden
- [06.08.2008] Godt sommersalg for Komplett
- [18.07.2008] Underskudd i Komplett
- [04.07.2008] Komplett vokser fortsatt raskt
- [25.06.2008] Komplett gir opp Europa-satsningen