Mens Intel ennå en stund vil satse på forsidebussen i selskapets prosessorarkitektur, har AMD og flere andre for lengst forlatt denne teknologien for å forbinde datamaskiners prosessorer med minne og I/O-systemer. Alle dagens AMD-baserte systemer benytter en sammenkoblingsteknologi som kalles HyperTransport. Det samme gjør blant annet en rekke leverandører av superdatamaskiner og større rutere.
Les også:
- [29.03.2007] Intel klar med største endring på over ti år
- [28.09.2006] Intel vil åpne forsidebussen for andre
- [05.02.2004] Utbredt brikkegrensesnitt får økt hastighet
HyperTransport-teknologien kontrolleres av HyperTransport Consortium, hvor blant annet AMD, IBM, Nvidia og Sun er medlemmer. I dag kunngjorde konsortiet at versjon 3.1 av HyperTransport nå er ferdig spesifisert.
HyperTransport 3.1 er en langt mindre oppdatering enn det som var tilfellet med versjon 3.0. Mens den sistnevnte doblet den tilgjengelige båndbredden og åpnet for ny funksjonalitet, slik som hotplugging av HyperTransport-kort og -enheter, bringer versjon 3.1 kun økt båndbredde, ved at den maksimale klokkehastigheten økes fra 2,6 til 3,2 GHz.
Sammen med DDR-støtte (Double Data Rate) skal den økte klokkehastigheten levere opptil 6,4 gigatransfers per sekund (GT/S), noe som samlet utgjør en båndbredde på maksimalt 51,6 gigabytes per sekund. Versjon 3.0 av spesifikasjonen har en maksimal, samlet båndbredde på 41,6 gigabytes per sekund. Den nye spesifikasjonen er tilgjengelig her.
HyperTransport Consortium kunngjorde i dag også at spesifikasjonen for HTX3 (HyperTransport eXpansion) nå er utgitt. HTX er en HyperTransport-basert teknologi for innstikkskort som skal gi innstikkskortene direkte tilgang til systemets CPU-er og DMA-tilgang (Direct Memory Access) til systemminnet, men foreløpig er teknologien lite brukt. Den nye spesifikasjonen skal tilby tilsvarende båndbredder som HyperTransport 3.0.