Khronos Group kunngjorde for en drøy uke siden at spesifikasjonen for OpenGL 3.0 nå er tilgjengelig. OpenGL er en åpen, kryssplattform standard for akselerasjon av 3D-grafikk. Spesifikasjonen er fritt tilgjengelig her.
OpenGL 3.0 skal bedre kunne utnytte funksjonalitet som finnes i mange grafikkort som har blitt levert de to siste årene. Dette inkluderer Nvidia GeForce 8-familien og nyere, samt flere av selskapets Quadro-produkter. En betadriver som støtter OpenGL 3.0 ble sluppet i slutten av forrige uke, og er tilgjengelig her for brukere av Windows XP og Vista.
Både Nvidia, AMD og Intel har kunngjort at de vil tilby komplette implementasjoner av OpenGL 3.0 i selskapene produktfamilier.
OpenGL 3.0 inkluderer en rekke nyheter som skal gi økt funksjonalitet, fleksibilitet og ytelse knyttet til 3D-akselerasjon. Den inkluderer også en ny versjon av OpenGL Shading Language, GLSL 1.30.