Apple har lykkes godt med sin iPhone, og salget går veldig godt i alle land utenom ett, ifølge Wall Street Journal.
Japan regnes som verdens elektronikk-mekka. Det er få steder i verden der interessen for nye elektroniske enheter er så stor, og interessen var stor for iPhone også her. Da iPhone 3G ble lansert 11. juli, overnattet kundene i kø og den ble utsolgt umiddelbart.
I tiden etterpå har imidlertid salget dabbet av. Ifølge analytikere som Wall Street Journal har snakket med, har det kontinuerlige salget falt til en tredjedel av hva det opprinnelig lå på, og flere butikker skal ha overfylte hyller med usolgte iPone-mobiler.
iPhone er priset relativt høyt, og japanerne er allerede bortskjemte med et stort utvalgt av avanserte smartmobiler. Det er også et marked som er vanskelig for vestlige selskaper å nå opp i. Nokia, som er den ubestridte markedslederen på verdensbasis, har en markedsandel på under 1 prosent i Japan. Markedslederen i Japan heter Sharp, og de har mer enn 25 prosent av markedet.
Det var likevel forventet at iPhone skulle klare å bite fra seg, fordi iPod og Macintosh-maskinene har fått et godt fotfeste i det japanske markedet.
Ifølge analyseselskapet MM Research Institute har japanerne kjøpt omtrent 200.000 iPhones i løpet av de to første månedene mobilen har vært på markedet. Det regnes som ganske godt, men fordi mesteparten av salget var på starten, forventes det ikke lengre at Apple skal klare å selge den halve millionen enheter som Apple hadde regnet med.
Apples iPhone har utmerket seg som en godt designet mobil som virker, men den ligger ikke langt fremme når det gjelder å ta i bruk ny teknologi. Den forrige utgaven hadde ikke 3G-støtte, og for japanere er ikke 3G-støtte noe nytt og spennende. 3G har vært standard i mange år i Japan, og de er vant til å se på mobil-TV og å bruke mobilen til å betale med, takket være spesialiserte innebygde mikrobrikker.
Apples App Store trekkes frem som en potensiell konkurransefordel for iPhone, men selv om japanerne er langt fremme i bruk av ny teknologi og nye løsninger, så er de mer konservative i forhold til å kjøpe ting på nettet.
Les også:
- [28.11.2008] Nokia gir opp det japanske markedet
- [22.10.2008] iPhone er nå større enn Sony Ericsson
- [10.10.2008] iPhone-målet er allerede nådd
- [04.10.2008] Kan du bli rik som iPhone-utvikler?
- [03.10.2008] Norske iPhone-utviklere satser på spill
- [02.10.2008] Tung prosess å bli iPhone-utvikler
- [01.10.2008] Ingen i Norge satser på iPhone-utvikling
- [09.09.2008] Netcom løser opp stramt iPhone-grep
- [05.09.2008] Selger norske iPhones i Sverige
- [02.09.2008] iPhone er fjerde største OS for all surfing
- [27.08.2008] iPhone-salget har passert ny milepæl
- [19.08.2008] «Alle» vil ha utsolgt iPhone
- [15.08.2008] Dårlige 3G-brikker ødelegger for iPhone
- [12.08.2008] iPhone-programmer selger for milliarder
- [12.08.2008] Ombud vil ha iPhone fra flere enn Netcom
- [11.08.2008] Nye iPhone nølende klarert for bedrifter
- [22.07.2008] Apple fra fet vår til mager sommer
- [14.07.2008] Lite penger å hente på iPhone
- [11.07.2008] - Utsolgt på 60 sekunder
- [11.07.2008] Kjempet for å sikre seg en iPhone
- [10.07.2008] Trolig fri iPhone- konkurranse om kort tid
- [09.07.2008] Selger iPhone i egne butikker og på nett
- [07.07.2008] Netcom tilbyr fri datasurf med iPhone
- [03.07.2008] Prishopp på brukte iPhones
- [28.06.2008] Kritisk til Netcoms iPhone-priser
- [27.06.2008] Netcom kan ha dummet seg ut med iPhone-priser
- [27.06.2008] Kun utvalgte bedrifter får kjøpe iPhone
- [27.06.2008] Her er de norske iPhone-prisene
- [10.06.2008] Prisras på brukte iPhones
- [10.06.2008] Netcom tror iPhone blir årets sommerhit