FORBRUKERTEKNOLOGI

HP vil bort fra Vista

IT-giganten frykter Apples suksess, og jobber med å lage et eget alternativ til Vista.

HP Touchsmart tilbyr hjemme-pc-er et langt enklere brukergrensesnitt enn vanlig Vista. Men noen i HP tenker seg at man burde kunne greie seg helt uten Microsofts produkt.
HP Touchsmart tilbyr hjemme-pc-er et langt enklere brukergrensesnitt enn vanlig Vista. Men noen i HP tenker seg at man burde kunne greie seg helt uten Microsofts produkt.
15. sep. 2008 - 08:49

Magasinet Business Week referer noen overraskende uttalelser fra en utviklergruppe som HP etablerte rundt forrige årsskifte for å finne måter å bedre brukervennligheten til Windows Vista. Gruppen går internt under navnet «customer experience» eller «kundeopplevelse», og ledes av Susie Wee, tidligere direktør i HP Labs.

Blant produktene som gruppen har utviklet, er en ny type skjerm for hjemme-pc-er, med trykkfølsomt brukergrensesnitt, kalt Touchsmart (bildet ovenfor). HP tror dårlig brukeropplevelse er en viktig grunn til at Vista stadig møtes med skepsis på forbrukermarkedet, og at det er en av grunnene til Apples rakettaktige vekst på hjemme-pc-markedet i USA det siste året.

Ifølge Business Week arbeider noen medlemmer av denne gruppen ikke bare med forskjellige typer brukervennlige skall og andre forbedringer til Vista, men med et eget alternativ til hele operativsystemet.

Dette alternativet skal være rettet mot forbrukermarkedet, og skal være basert på Linux. Hensikten er å kunne tilby noe som er like komplett med tanke på programvare, og like enkelt å bruke som Mac OS X. HP frykter spesielt at Apple skal lykkes i å tilby en bærbar Mac med avansert funksjonalitet til under 1000 dollar.

Teknologisjef Phil McKinney i HPs pc-divisjon bekrefter overfor bladet at dette er et tema internt i HP.

Han understreker at diskusjonen foregår i HP-hierarkiet, men ikke på de øverste trinnene, og at det ikke er slik at HP har satt av mange årsverk for å utvikle et Vista-alternativ. Han sier at det viktigste for HP er å «fornye på toppen av Vista».

Business Week peker på at Vista har et så dårlig rykte blant amerikanske forbrukere at store uavhengige programvarehus ikke bruker Vista-kompatibilitet i sin markedsføring. Det gjelder for eksempel Intuit, en leverandør av regnskapsprogramvare, som måtte bytte tema for sin markedskampanje fra «Kjøp nye QuickBook fordi den er Vista-kompatibel» til «Kjøp nye QuickBook fordi den er rimelig».

Vista er allerede fraværende fra et viktig nytt segment i pc-markedet, lette og rimelige små bærbare etter modell av Asus Eee, der brukere må velge mellom Linux og Windows XP. HP, Dell, Lenovo og Fujitsu Siemens har allerede tilbud innen denne klassen.

Intel angriper denne klassen med sine nye Atom-mikroprosessorer, og satser på at pc-leverandørene vil velge Linux framfor Windows.

Arvtakeren etter Vista, foreløpig kjent som Windows 7, ventes ikke før tidligst i 2010, og det er ikke kjent i hvilken utstrekning den vil være i stand til å møte utfordringene som svekker slagkraften til Vista.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.