Psykologen BJ Fogg ved Stanford Persuasive Technology Lab har gjennom 15 års forskning kommet frem til en rekke teorier på å bruke teknologi til å overtale.
Under webdagene på Lillestrøm i forrige uke fortalte han en fullsatt sal om hvordan han har lært opp sine studenter til å utnytte de muligheter Facebook har til å overtale andre.
Det sosiale nettverket har i dag over 100 millioner brukere. Foggs mål var ikke bare å studere psykologien, men også å lage programvare til Facebook.
I løpet av ti uker klarte hans studenter å overtale over 16 millioner mennesker til å installere deres egenutviklede programvare.
Fogg har på bakgrunn av disse kursopplevelsene skrevet boken: «The Psychology of Facebook». Han har også utgitt boken: «Persuasive Technology: Using Computers to Change What We Think and Do». Hans forskning på Facebook er bygget på tidligere forskning om hvordan Web 2.0 selskaper motiverer og overtaler folk.
Formålet er at det er datamaskinen som skal påvirke oss Fogg er opptatt av det han kaller captology. I faget captology blir det hele snudd opp ned. Formålet er at det er datamaskinen som skal påvirke oss, og det kan gjøres uten at vi merker at det skjer. Faget fokuserer på grensesnittet mellom menneske og maskin, men det er påvirkning av brukeren som er hovedsaken.
Denne teorien blir beskrevet i Foggs bøker: «Persuasive Technology: Using Computers to Change What We Think and Do» og «Mobile Persuasion: 20 Perspectives on the Future of Behavior Change».
- Mitt mål er å hjelpe andre til å forstå captology ved å bruke sosiale nettverk som for eksempel Facebook i å påvirke andre. Det er en fantastisk ting å være psykolog og å forske på hvordan folk oppfatter og bruker teknologien, uttaler Fogg.
Captology-teorien kan bidra til å lage bedre nettbutikker.
BJ Fogg spurte studentene sine om hvilke strategier de mente var mest virkningsfulle. Strategien som kom ut med flest stemmer var å gjøre det enkelt for brukeren å nå målet.
For en nettbutikk er dette å gjøre det så enkelt som mulig for brukeren å gjennomføre et kjøp. Selv om dette er en selvfølge, viser utallige eksempler at mange ikke har skjønt det.
Facebook åpner dessuten for nye bruksområder og nye brukere. Professorer sender for eksempel timene sine rett på nettet, noe som gjør det mulig å sitte i Norge og følge med på et kurs på Stanford i sanntid.
Kurset bruker både Facebook og Google docs for å kommunisere med interesserte personer over hele verden. Facebook brukes som meldingssystem, hva skjer og når, og Google docs huser de aktuelle dokumentene, leselister, oppgaver fra uke til uke, små sammendrag av hva som skjer. Hele dynamikken i læreprosessen blir forskjellig når det undervises på denne måten. Og tilskuerne inviteres inn som deltakere og premissleverandører. De inviteres til å diskutere med studentene, komme med egne bidrag og ellers hjelpe både lærere og studenter med å øke forståelsen av det fenomenet de studerer.
Les også:
- [22.09.2008] Slik lykkes du med e-post i markedsføringen
- [22.09.2008] - Glem nettsidene som ingen besøker
- [19.09.2008] Her er de gode og dårlige nettsidene
- [19.09.2008] Bedrifter må vite hva de vil