Nettbutikken iTunes er den ubestridte markedslederen på salg av digital musikk på internett. Mens platebransjen famler i et marked der stadig færre handler CD-er over disk, så har Apple klart å lage en de facto standard for digital distribusjon av låter.
Denne kanalen har vokst til å bli en pengemaskin for selskapet, og det er mange som ønsker å utforde posisjonen deres.
Nå går Norges ledende musikkforretning Platekompaniet sammen med Telenor for å ta opp kampen med Apple.
Fra før er Telenor den største norske leverandøren av lovlig nedlastet musikk gjennom portalene telenormobil og Djuice. Ambisjonene for det nye samarbeidet er enda større.
- Målet er å bli større enn iTunes i Norge, sier musikksjef i Telenor Klaus Sørland og sjef for nettavdelingen i Platekompaniet Espen Lauritzen til Finansavisen.
De to selskapene ble nylig enige om å starte en felles nettbutikk for salg av digitale musikkspor. Alle sanger og album skal tilbys i mp3-format uten kopisperre.
Sørland mener det at filene vil selges uten forbrukerfiendlig DRM-lås vil være et av deres konkurransefortrinn. Dessuten håper han at Platekompaniets kjennskap til musikkbransjen vil gi butikken et løft.
Dette er virkemidlene de håper skal bidra til at de kan stjele markedsandeler fra iTunes Store. Men i begynnelsen vil de ikke konkurrere på pris. De vil legge seg på et litt høyere prisnivå enn konkurrenten, slik Telenor gjør nå.
Senere ønsker de å prissette sanger og album mer på linje med de fysiske butikkene, der prisen i større grad representerer platens livssyklus.
Avtalen mellom de to selskapene innebærer at Platekompaniet overtar den daglige driften av Telenors eksisterende musikkbutikk. Den nye butikken skal åpne rundt juletider i år.
Les også:
- [04.08.2009] Jubler for rekordsalg av mp3
- [19.05.2009] Trang fødsel for digital musikkbutikk
- [13.09.2008] NRK vil ta opp kampen mot iTunes
- [20.06.2008] Itunes-salget passerte 5 millarder spor