iPhone har tatt verden med storm, og med Apple App Store har den også åpnet et nytt marked for programvareselskaper som ønsker å lage og selge spesialtilpassede applikasjoner.
Det er ikke noe nytt at det går an å lage programmer til en smartphone, men Apple har lykkes med å lage en mobil som fungerer godt, og har samtidig bygd opp et godt fungerende økosystem på rekordtid.
Da iPhone 3G ble lansert i juli i år, begynte Apple også å tilby brukerne å kjøpe programvare på samme måte som de i dag kjøper musikk. Det gjør det enkelt for brukerne å laste ned gratis programvare, eller å kjøpe de for alt fra 6 kroner og oppover.
Det synes å herske liten tvil om at dette er et marked som kan vokse seg veldig stort. Ventureselskapet Kleiner Perkins Caufield & Byers har satt opp et dedikert fond på 100 millioner dollar til å investere i iPhone-utviklere, og antall nedlastinger skyter i været.
Mulighetene til å tjene gode penger på iPhone-utviklere synes å være godt til stede, men ingen av de etablerte norske programvareselskapene har vist noen interesse.
For enkeltpersoner og små bedrifter er situasjonen annerledes. digi.no forsøkte å komme i kontakt med norske iPhone-utviklere, men fant i utgangspunktet ingen. Tilslutt viste det seg at mannen som utviklet det nye designet på digi.no, Martin Sivertsen, hadde forsøkt som iPhone-utvikler på fritiden.
Sivertsen er trolig mest kjent som vert for Klikk TV og som journalist i ITavisen, men han jobber også som designer og utvikler i Aller Internett (som eier blant annet digi.no). På fritiden er han musiker.
Det sies at hvis du ligger på topp 25 så er det noen titusener i inntekter hver dag - Det sies at hvis du ligger på topp 25 så er det noen titusener i inntekter hver dag, sier Martin Sivertsen til digi.no.
Et av spillene skal sågar ha tjent hele 250.000 dollar i løpet av de to første månedene. Så store ambisjoner har ikke Sivertsen. Han har i første omgang vært mest ute etter å lære, selv om han absolutt ikke ser bort fra at det hadde vært ok å tjene noen kroner på prosjektet sitt.
Han har laget applikasjonen Newsdesk. Den kan ved første øyekast minne om en RSS-leser, men den fungerer litt annerledes. Problemet med RSS er at den viser artiklene fortløpende. Det kan i mange tilfeller være kjekt, men man får ikke et inntrykk av hva som er de viktigste sakene.
Newsdesk er en applikasjon som henter toppsakene fra forskjellige nyhetsnettsteder. Dermed får brukeren et raskt inntrykk av hva som er de store mediesakene.
Selve iPhone-applikasjonen er en klient som henter ned innholdet fra Sivertsens server, og så presenterer den innholdet i en liste. Hvis man klikker på saken, så vises den i en innebygd nettleser i applikasjonen.
Serveren henter ut toppsakene fra utvalgte nettsteder ved å kjøre en «screen scraper» metode. Det vil si at den laster forsiden på vanlig vis, og så hentes tittel, ingress og bilde ut.
- Newsdesk henter nyheten som til enhver tid ligger på topp. Jeg bruker den hver dag nå, og jeg lagde den først for meg selv, sier Sivertsen.
I den første utgaven som nå venter på godkjenning fra Apple, kan man ikke selv velge hvilke nettaviser som skal vises. Av hensyn til engelskspråklige brukere har han lagt inn et valg som gjør det mulig å droppe norske nettaviser.
Applikasjonen har ligget i Apples kø for gjennomgang siden fredag 26. september. Hvor lenge den blir liggende der er helt usikkert, og det er heller ikke mulig å vite om den blir godkjent eller ikke.
- Jeg har laget en «native app», sier Sivertsen.
Det vil si et program som er spesiallaget for å kjøre på iPhone som en lokal installert applikasjon. Det er en markant forskjell fra hva som var mulig før Apple oppgraderte iPhone i forbindelse med 3G-lanseringen.
- De første var bare safarisider som var kodet i html og Javascript, sier Sivertsen.
Det er et felt Sivertsen kan mye om, og han måtte gjennom en litt lengre læreprosess for å lære å programmere i Objective-C, slik man må for å lage en iPhone-applikasjon.
- Jeg har aldri programmert en applikasjon før, jeg har bare programmert for web i PHP, sier Sivertsen.
- Det artige var å finne ut om jeg klarer å lage en fullgod applikasjon. Jeg vet at hvis jeg kan lage en iPhone-applikasjon, så vil det ikke være store skrittet å lage en OSX applikasjon, sier Sivertsen.
Han droppet også den delen av prosessen man må gjennom for å få betalt.
- Jeg kom langt i prosessen, helt til de skulle ha amerikansk skattenummer. Det er ikke så viktig at jeg gidder å vente tre måneder, sier Sivertsen.
Han bruker selv mye penger på å kjøpe applikasjoner til sin iPhone.
- En av de nye tingene er applikasjoner til å leke meg med. Jeg laster nesten ukritisk ned selv om det koster penger, sier Sivertsen.
Han opplever det som at det er tilfellet også blant mange andre iPhone brukere, og at det på mange måter er et Mac-fenomen.
Utviklingsmiljøet på Mac fremstår som ganske annerledes - Utviklingsmiljøet på Mac fremstår som ganske annerledes. Det er stor tradisjon for at folk som skriver små programmer som koster 20 dollar, faktisk får betalt for det. Jeg har aldri kjøpt så mange programmer som på OSX, sier Sivertsen.
Æren for dette får trolig Apples gode tilrettelegging for brukerne. For utviklerne er situasjonen litt annerledes. Mens brukerne har en sømløs og smertefri prosess, må utviklerne gjennom en byråkratisk hinderløype.
- For å få lov til å laste ned utviklingskittet, SDK, så må man være en registrert Apple-utvikler, sier Sivertsen.
Det er ikke noe problem, det er bare å registrere seg og så får man tilgang til utviklerportalen hos Apple. Problemene starter først etterpå.
- Du kan jobbe med en applikasjon, men for å få komme videre må man være medlem av det som heter iPhone Developer Program. Det koster 99 dollar for en enkeltperson, sier Sivertsen.
Uten dette medlemskapet får man ikke overført applikasjonen til en iPhone, selv ikke til sin egen.
Det er heller ikke så lett å bli medlem, selv om man er villig til å betale de 99 dollarene det er snakk om. Etter å ha søkt blir gjerne statusen stående som "Your application has been registered". Slik kan den bli stående lenge.
- Jeg har hørt at mange ikke har klart å få respons, men jeg har vært registrert Apple-utvikler ganske lenge, og brukte en gammel ID. Den har sannsynligvis gitt meg et lite forsprang, sier Sivertsen.
Etter å ha vært så «heldig» at han fikk betale 99 dollar for medlemskapet, begynte en kryptisk prosess som fremsto som en hinderløpye av sertifiseringsnøkler, «provisioning profiles», «public keys», nøkler og koder.
- Jeg fulgte skrittene og håpet at jeg ikke hoppet over noen. Det er ikke gjort enkelt, og prosessen forandrer seg hele tiden, sier Sivertsen.
Likevel er det mulig å lage en vellykket iPhone-applikasjon på egenhånd, hvis man har noen uker med fritid til overs.
- Veien fra scratch til å ha en betalt applikasjon som tjener penger på App Store er relativt kort, sier Sivertsen.
Det vil si, veien er kort i forhold til mange andre utviklingsprosjekter som i dag har blitt ganske store. iPhone er en ny plattform, og akkurat som med alle andre nye plattformer er det ikke så mye som skal til for å heve nivået i begynnelsen. Etterhvert som tiden går kreves det mer.
I dag er Apple App Store et nytt marked i en tidlig fase, og hvis det går som mange tror blir det et veldig viktig marked om kort tid. I så fall vil de som er tidlig ute dra fordel av å være det.
Markedet for lokalt installerte applikasjoner på PC-en har blitt tøff for mange små programvarehus. Noen klarer seg godt etter å ha gått over til en friprog-modell, der de i hovedsak lever av tilleggstjenester, men det har blitt tøft for de som ønsker å fortsette som rendyrkede programvareleverandører.
På spørsmål om iPhone kan være en løsning på disse selskapenes «problemer», er Sivertsen tvilende.
- Jeg kvier meg for å si at App Store er løsningen på noe som helst. Det føles veldig aggressivt fra apples side. De behandler deg ikke godt, sier Sivertsen.
Han er likevel lysten på å utvikle flere nye iPhone-applikasjoner i fremtiden. I såfall vil han ha betalt, enten i arbeidstiden eller i form av at kundene betaler noen kronestykker når de laster applikasjonene ned gjennom Apple App Store.
Les også:
- [28.10.2008] Apple blokkerer Opera Mini fra iPhone
- [04.10.2008] Kan du bli rik som iPhone-utvikler?
- [03.10.2008] Norske iPhone-utviklere satser på spill
- [01.10.2008] Ingen i Norge satser på iPhone-utvikling
- [15.09.2008] Slik spres «ulovlig» iPhone-programvare
- [15.09.2008] Selger iPhone-programmer i rekordtempo
- [15.09.2008] iPhone selger dårlig i Japan
- [01.09.2008] Microsoft lager egen «App Store»
- [29.08.2008] App Store kan bli viktigere enn iPhone
- [12.08.2008] iPhone-programmer selger for milliarder
- [07.03.2008] Snart kan alle lage programmer til iPhone
digi.no kjører en serie artikler om utvikling for iPhone og den tilhørende App Store-tjenesten. Foreløpig fremstår det som et fenomen som bare enkeltpersoner og små bedrifter gjør som deltidsprosjekter. Etter den første artikkelen fikk vi tilbakemelding fra flere som jobber med dette, og vi er interessert i å høre fra flere. På førstkommende lørdag publiserer vi digi-TV med fokus på iPhone og App Store