JUSS OG SAMFUNN

8.000 på det nye Flexus-kortet

Det elektroniske trikkekortet Flexus har fått mye pepper, men fikk en knirkefri start.

4. nov. 2008 - 11:02

Ingen hadde forstått hvor kompliserte takststrukturene Flexus-systemet skulle dekke, og aktørene skylder på hverandre.

KTP mener den franske leverandøren Thales må ta mye av skylda for Flexus-skandalen. Utfordringen har vært å forene tre helt ulike takstsystemer til noe som publikum opplever som et godt system.

Trikkekortet skulle vært operativt i 2005, men først i går ble det prøvd ut. Løsningen vil i første omgang gjelde for Stor-Oslo Lokaltrafikk (SL), NSB lokalt og Oslo Sporveier. Over en million mennesker vil bo i området der RFID-løsningen skal tas i bruk som har fått navnet Flexus.

Som et ledd i en bitvis innføring av det nye Flexus-systemet, skal 8.000 månedskortabonnementer ta kortet i bruk i november. De utgjør rundt 10 prosent av Ruters kundemasse, skriver Aftenposten.

De fleste kunne håndtere løsningen. Den største utfordringen synes å være språkbiten når kunden får beskjed om å validere billetten.

Kunder som bor i Oslo og abonnerer på månedskort, vil først bli lagt inn i et system til neste år. Bakgrunnen for denne forskjellen er at Oslo Sporveier og Stor-Oslo Lokaltrafikk er slått sammen til Ruter, og har utviklet sitt eget system.

Hele Flexus-systemet skal være i full drift for alle kunder hos alle tre operatører i løpet av 2009.

Alle stasjonene vil bli utstyrt med nye salgsautomater og validatorer som godkjenner kortet.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra