Den kalles av mange for nettets første «killer-applikasjon», og med røtter tilbake til 60-tallet er den eldre enn selv internett.
Elektronisk post har så langt vært blant nettets viktigste kommunikasjonskanaler. Få nettapplikasjoner, om noen, har kunnet måle seg med e-postens betydning og oppslutning.
Den tiden synes nå å være fordi. Sakte men sikkert kveles våre innbokser av søppelpost.
Vi har forsøkt å skjule våre e-postadresser med bilder i stedet for tekst. Snurrige forsøk på å maskere adresser på ulikt vis med stadig mer kreative sprell har vært prøvd ut. Men det er et kappløp med spammerne, som er minst like kreative.
Selv «hemmelige» adresser du aldri har oppgitt til noen blir rammet. Før eller senere finner søppelposten frem.
Telenors infrastruktur har de siste par ukene gått i kne etter å ha opplevd den verste spambølgen noensinne. På et blunk ble trafikken tidoblet, og hundretusenvis av selskapets kunder opplevde å ikke få e-post.
Først var spam bare et litt irriterende fenomen. Så ble det et problem, som likevel lot seg løse med ulike varianter av filtre eller svartelisting av avsendere, IP-adresser og rabiate e-posttjenester.
Men det stopper ikke, og mengden spam har nå gått rett til himmels. «For et halvt år siden lå spam-andelen på mellom 60-70 prosent. Nå ligger den på mellom 97 og 98 prosent», sier sikkerhetsekspert Frank Stien i Telenor til digi.no.
Mange har lagt telegiganten for hat, men som en digi-leser så riktig påpeker i debatten, så blir det feil å skylde på Telenor:
«Det er trist at så mange ikke kan se forbi sitt hat til Telenor, og innse hvor alvorlig dette er, og hva det betyr for e-postens fremtid»
Først var spam bare et litt irriterende fenomen. Så ble det et problem Han mener episoden viser at krigen mot spam er tapt. Andre skriver at bedriften begynner å ta i bruk lukkede sosiale nettjenester som Facebook for å informere, som erstatning for e-post.
Dessverre virker spam. Sender man nok søppelpost er man garantert at noen biter på kroken, og som distribusjonskanal er spam billig. I dagens situasjon er spamfilter et nødvendig onde, men ingen er garantert å ikke miste viktige meldinger.
Av foreslåtte løsninger med elektronisk signering av e-post, og ulike tjenester som blokkerer meldinger som anses som spam, er det ingen løsninger som ennå har slått bredt an.
Det vi trenger er noe som fungerer, og som en kritisk masse faktisk tar i bruk.
Det ironiske og kanskje eneste lyspunktet i dette, er at de forhatte spammerne i sin iver og jakt på lettjente penger i praksis har skutt seg selv i foten.
Killer-applikasjonen e-post har møtt sin overmann. Spam.
Les også:
- [20.01.2009] Endelig planlegges «Spotify for film»
- [14.11.2008] Verdens verste spammere må flykte
- [14.10.2008] Antallet spam-zombier doblet seg
- [13.10.2008] Billettservice tok en «Highway to Hell»
- [23.09.2008] Enkelt å stikke av med IT-pris
- [12.09.2008] Nettet avgjør valget i 2009
- [22.08.2008] Evig lagring trues av dataråte
- [19.05.2008] Gi meg blod og gørr, ikke pinglete finkultur