KARRIERE

Nå tar jobbsøkerne selv kontakt

Før var det «ingen» som søkte på utlyste stillinger. Nå har pendelen snudd.

IT-selskapene har lenge slitt med å få tak i folk, men begynner jobbsøkere å ta kontakt uoppfordret.
IT-selskapene har lenge slitt med å få tak i folk, men begynner jobbsøkere å ta kontakt uoppfordret.

Helt siden 2004 har IT-bedriftene slåss om IT-hodene. Et underskudd på flere tusen IT-folk har tvunget bedriftene til å selge seg inn med med stadig mere kreative innslag som attraktive arbeidsgivere.

Tiltakene er alt fra kostbare annonsekampanjer, hodejegere, rekrutteringskvelder, lukrative sign on fees ved kontraktsinngåelser og fete godtgjørelser til dem som kommer med gode tips til kandidater.

Konsulentselskapet Steria er blant IT-bedriftene som har vært mest på hugget etter nye kandiater. I fjor søkte selskapet etter 100 nye hoder og tilsvarende 100 nye i år.

Men verdensbildet har brått forandret seg bare på noen få måneder og Lindgren medgir til digi.no at selskapet er mer usikker på videre rekrutteringsplaner.

- Vi står fast ved vår vekststrategie og de 100 vi har planlagt. Disse er allerede lagt inn i budsjettet og godkjent av hovedkontoret i Paris. Men vi følger med fra dag til dag og ansetter ikke for enhver pris, forteller kommunikasjonsdirektør Anders Lindgren til digi.no.

Han synes det er pussig at bildet har forandret seg så dramatisk på bare noen få måneder.

Det kan måles både på turnover og at flere jobbsøkere nå selv har tatt kontakt med Steria for å flagge sin interesse.

- Vi får nå tilbakemeldinger fra våre forretningsdirektører om flere henvendelser fra interesserte kandidater. Dette var helt utenkelig i mars, forteller han.

Den sterke etterspørselen etter nye folk har også ført til stort gjennomtrekk av folk i bransjen. I 2003 - 2004 hadde Steria en turnover helt nede i 3 til 5 prosent, men som vokste til mellom 15 og 20 prosent i 2007.

Bare siden sommeren har turnover prosenten gått ned til 11 prosent.

- At vi nå får uoppfordret kandidater som ringer inn til oss er gøy. Det betyr at vi slipper å kjøre på med kampanjer og rekrutteringstiltak som vi har gjort tidligere, sier Lindgren.

Steria hevder at de fortsatt må si nei til oppdrag som en følge av at de ikke har nok folk. Konsulentselskapet er sterkt inne i det offentlige. 60 prosent av salget skjer mot dette segmentet som kan bli redningen i tøffere tider. Under forrige nedgangsperiode var det offentlige som hadde budsjettert med de største IT-investeringene.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.