Hvis du slurver når du taster inn nettadresser, så er du ikke alene. Det har vi alle gjort. Men stadig oftere dukker ikke feilmeldingsside opp. Det dukker i stedet opp annonser.
Det har vokst frem en egen industri, som tjener gode penger på dette.
Professor Benjamin G. Edelman ved Harvard Business School har beregnet at Google tjener mellom 32 og 50 millioner dollar årlig på feilstavede domenenavn.
Denne virksomheten fungerer ved at noen kjøper domener, som til forveksling er svært like eksisterende domenenavn, for eksempel "ccartoonnetwork.com" eller "bankkofamerica.com".
Brukerne som lander på slike nettsider blir servert annonser, gjerne med lenker til nettstedet de egentlig ønsket å besøke. Hver gang brukerne klikker på en Google AdSense-annonse tjener søkegiganten penger, og det samme gjør domenepiratene.
Fordelingen av disse pengene er det bare Google selv om kjenner. Den er basert på algoritmer som varierer etter ulike utvalgskriterer. I snitt tjener trolig nettstedene som viser annonsene minst like mye som Google, men ikke nødvendigvis på hver transaksjon.
Taperen er selskapene som får sine merkevarenavn utnyttet, mener Edelman.
Professoren hevder det finnes så mange som 80.000 ulovlig registrerte varianter av de 2.000 største nettstedene.
Bare for wikipedia.com finnes det over 250 slike varianter, viser en oversikt i en artikkel som han har skrevet i McAfee Security Journal. (Han er også rådgiver for sikkerhetsselskapet)
Beregningen har Edelman utført i anledning et søksmål han og et amerikansk selskap har anlagt mot Google i fjor. De mener søkegigantens annonseløsninger fremmer såkalt «typesquatting». En talsmann for søkeselskapet hevder anklagene er grunnløse.