Sosiale nettverk har så langt vært et effektivt verktøy for å utveksle informasjon. Nå mener Gartner tiden er inne til å gå et hakk videre opp i verdikjeden og bruke verktøyene aktivt i alt fra offentlige tjenestetilbud, helse, utdanning og til bedriftsinterne operasjoner.
Gartner tror sosiale nettverk vil eksplodere, spesielt innen spesialiserte områder som vil gi bedre kundefunksjoner og brukervennlighet, skriver The Art of Technology.
Analyseselskapet advarer samtidig mot at det er nødvendig å gå varsomt fram når man skal ersatte eksisterende verktøy og rutiner.
Facebook og Myspace har stor utbredelse blant privatfolk. Nå kommer de sosiale nettverk for bedrifter og det offentlige for fullt:
Sosiale nettverk som Twitter, en SMS-lignende mikroblogg tjeneste som fortløpende gir oppdateringer har vokst med 343 prosent og nådde 2,3 millioner brukere i september 2008.
Twitter har markert en nisje blant tidlig brukere og det generelle publikum og til media. CNN har blant annet en «Twitter tavle »som virtuelt gir raske tilbakemeldinger om det som skjer i verden.
Enkelte bedrifter har innført Twitter for kundetilbakemeldinger og til og med politiavdelinger har adoptert det for å få en oversikt over hendelser.
Tagged.com troner med andreplass på raskest voksende nettverk og har vokst til 330 prosent med 3,8 millioner brukere. På tredjeplass kommer Ning, en tjeneste som gjør det mulig for brukere å skape sine interne sosiale nettverk. Ning vokste med 251 prosent fra 2007 til tre millioner brukere i september etterfulgt av nettverk som LinkedIn og Last.fm.
Til sammenligning har MySpace i dag 59 millioner brukere, Facebook 39 millioner og Classmates Online 17 millioner. Facebook leder med den sterkeste veksten på 116 prosent, mens MySpace bare har vokst med en prosent.