BEDRIFTSTEKNOLOGI

London faser ut «Flexus»-systemet

Mens Norge etter flere års testing endelig har innført RFID-kort til trikken, dropper London teknologien.

5. nov. 2008 - 08:55

Trikke- og busskortet som anslås å ha kostet en halv milliard kroner, skulle vært operativt i 2005. Først i går kunne Oslo-beboere ta i bruk den nye takseringen for kollektivtransport i stor-Oslo.

Løsningen vil i første omgang gjelde for Stor-Oslo Lokaltrafikk (SL), NSB lokalt og Oslo Sporveier. Over en million mennesker vil bo i området der RFID-løsningen skal tas i bruk som har fått navnet Flexus.

Som et ledd i en bitvis innføring av det nye Flexus-systemet, skal 8.000 månedskortabonnementer ta kortet i bruk i november. De utgjør rundt 10 prosent av Ruters kundemasse.

Tilbakemeldinger digi.no allerede har fått forteller at det ikke er noe skjermet omslag til RFID-kortet. Det skal være en av grunnene til at tilsvarende system i London fases ut og til at det er stopp for tilsvarende kort i andre land.

I London kan kollektivpassasjerer snart betale reisene med mobil eller bankkort.

Systemet, basert på The Oyster Card, skal tilpasses dagens elektroniske muligheter ved å implementere det i SIM-kortene i mobiltelefoner og brikken i moderne bankkort, ifølge tu.no.

Kortet ble introdusert i 2003, og i mars 2007 hadde over ti millioner kort blitt utstedt, og mer enn 80 prosent av alle reisene foretatt på Transport for Londons ruter blir betalt med Oyster-kort.

Kortet må valideres ved billettbommene på undergrunnsbanen og jernbanestasjenen både ved avreise og ankomst, og på kortleseren om bord på busser og trikk. Grunnen til at man kun validerer en gang på buss og trikk, er at disse opererer med én pris over hele London (90 pence), mens prisen for en reise på undergrunnsbanen og Docklands Light Railway avhenger av hvor mange soner som passeres.

Kortet kan lades opp med et gitt beløp, og ved hver reise blir den korrekte prisen trukket fra kortet. Denne betalingsmåten kalles pay as you go. Ved betaling på denne måten, slutter kortet å trekke penger etter at et visst beløp er nådd (såkalt daily price cap), slik at man aldri betaler mer per dag enn det koster å kjøpe et tilsvarende dagskort. Pay as you go er praktisk fordi kortet selv holder rede på hvor mange soner passasjeren har reist gjennom, og trekker automatisk det korrekte beløpet for reisen.

Oyster-kortet kan også lades opp med periodebilletter. Innehaveren reiser da ubegrenset innen en gitt tidsperiode uten at noenting trekkes fra kortet. I tillegg kan kortet lades opp med et ekstra beløp, slik at reiser utenfor periodebillettens gyldighetsområde blir trukket på samme måte som ved pay as you go-løsningen.

Tidligere i år prøvde transportselskapet Transport for London (TFL) i samarbeid med Nokia og O2 ut systemet i mobiltelefoner. Løsningen, kalt O2 Wallet, lot brukerne betale for både reiser og enkelte typer varer.

Åtte av ti testbrukere var tilfredse med løsningen.

Selskapet Barclaycard, som eies av Barclays Bank, tilbyr allerede et bankkort med «innebygget»Oyster Card.

TFL tar sikte på at et mobil- og bankkortbasert system kan brukes til å betale for billetter til arrangementer under sommer-OL i byen i 2012.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.