ANALYSER

Europere vil ha GPS i mobilen

Salget av GPS-mobiler i Europa er blitt doblet på tre måneder.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
7. nov. 2008 - 11:08

For et år siden var det bare noen få smartmobiler på markedet med innebygd GPS-mottaker. Nå er det nesten blitt standardutstyr i gruppen med de mest avanserte mobilene. Etterspørselen etter GPS-mobiler har eksplodert, ikke minst i EMEA-området, det vil si Europa, Midt-Østen og Afrika. 70 prosent av smartmobilene som ble solgt her i tredje kvartal var utstyrt med GPS-mottaker.

Ifølge analyseselskapet Canalys ble det i EMEA-området levert 10,4 millioner mobiler med integrert GPS-mottaker i tredje kvartal i år. Det er mer enn dobbelt så mange som i andre kvartal, da antallet var 4,7 millioner.

Salget av GPS-mobilene passerer dermed salget av separate, personlige navigeringsenheter, PND-er. I andre kvartal ble det i EMEA-området solgt 4,8 millioner enheter av denne typen. I tredje kvartal var tallet redusert til 4,3 millioner.

Salget av PND-er globalt økte likevel med 14 prosent fra tredje kvartal i 2007 til tredje kvartal i 2008. Dette skyldes først og fremst en økning i salget på 49 prosent i USA.

Garmin (35 prosent) har igjen inntatt førsteplassen fra TomTom (29 prosent) globalt, mens Mio (9 prosent) holder tredjeplassen.

- PND-ene kan nok fortsatt gi en bedre brukeropplevelse i biler, men smartmobil-leverandørene lærer og lansere nye enheter og ny programvare hele tiden, sier Chris Jones, sjefanalytiker i Canalys, i en pressemelding.

I Europa er TomTom største leverandør av navigasjonsløsninger, uavhengig av plattform, fulgt av Garmin. Men Garmins forsprang til Nokia skal ha skrumpet kraftig inn.

- Vi kan ikke leve uten våre mobiltelefoner, og hvis de har satellittnavigasjon innebygd, er det uunngåelig at dette vil stoppe noen i å kjøpe en PND. Det er sannsynlig at de som ennå ikke har kjøpt sin første PND er mer vilkårlige brukere av satellittnavigasjon som trenger enda bedre grunner til å oppgradere enn det som var nødvendig tidligere, forteller Caroline Chow, analytiker i Canalys.

- Nøkkelen for å få slike brukere til å oppgradere kan være å levere genuint nyttig, sanntids, stedbestemte data, slik som trafikkinformasjon og drivstoffpriser, men de ledende smarttelefone-leverandørene har en bedre posisjon ved at de har en base med brukere som allerede betaler for tjenester på tilknyttede enheter.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra