For et år siden var det bare noen få smartmobiler på markedet med innebygd GPS-mottaker. Nå er det nesten blitt standardutstyr i gruppen med de mest avanserte mobilene. Etterspørselen etter GPS-mobiler har eksplodert, ikke minst i EMEA-området, det vil si Europa, Midt-Østen og Afrika. 70 prosent av smartmobilene som ble solgt her i tredje kvartal var utstyrt med GPS-mottaker.
Ifølge analyseselskapet Canalys ble det i EMEA-området levert 10,4 millioner mobiler med integrert GPS-mottaker i tredje kvartal i år. Det er mer enn dobbelt så mange som i andre kvartal, da antallet var 4,7 millioner.
Salget av GPS-mobilene passerer dermed salget av separate, personlige navigeringsenheter, PND-er. I andre kvartal ble det i EMEA-området solgt 4,8 millioner enheter av denne typen. I tredje kvartal var tallet redusert til 4,3 millioner.
Salget av PND-er globalt økte likevel med 14 prosent fra tredje kvartal i 2007 til tredje kvartal i 2008. Dette skyldes først og fremst en økning i salget på 49 prosent i USA.
Garmin (35 prosent) har igjen inntatt førsteplassen fra TomTom (29 prosent) globalt, mens Mio (9 prosent) holder tredjeplassen.
- PND-ene kan nok fortsatt gi en bedre brukeropplevelse i biler, men smartmobil-leverandørene lærer og lansere nye enheter og ny programvare hele tiden, sier Chris Jones, sjefanalytiker i Canalys, i en pressemelding.
I Europa er TomTom største leverandør av navigasjonsløsninger, uavhengig av plattform, fulgt av Garmin. Men Garmins forsprang til Nokia skal ha skrumpet kraftig inn.
- Vi kan ikke leve uten våre mobiltelefoner, og hvis de har satellittnavigasjon innebygd, er det uunngåelig at dette vil stoppe noen i å kjøpe en PND. Det er sannsynlig at de som ennå ikke har kjøpt sin første PND er mer vilkårlige brukere av satellittnavigasjon som trenger enda bedre grunner til å oppgradere enn det som var nødvendig tidligere, forteller Caroline Chow, analytiker i Canalys.
- Nøkkelen for å få slike brukere til å oppgradere kan være å levere genuint nyttig, sanntids, stedbestemte data, slik som trafikkinformasjon og drivstoffpriser, men de ledende smarttelefone-leverandørene har en bedre posisjon ved at de har en base med brukere som allerede betaler for tjenester på tilknyttede enheter.