JUSS OG SAMFUNN

Microsoft har blitt en lobby-gigant

Bruker tre ganger så mye penger på lobby-virksomhet som konkurrenten Google.

12. nov. 2008 - 08:57

IT-bransjen er på mange måter kunnskapssamfunnets fundament. Alle andre bransjer, samt alle privatpersoner i den utviklede delen av verden, må forholde seg til hva som skjer i IT-bransjen og hva som kommer ut av den.

Likevel er det ikke IT-bransjen som dominerer politikernes agendaer, verken i Norge eller i andre land. Mye av grunnen til det ligger nok i IT-bransjen selv. Det gjøres arbeid for å sette IT på agendaen, men de fleste IT-selskaper har mer enn nok med seg selv, konkurrentene og resten av bransjen.

Slik var det også med Microsoft i mange år. De konsentrerte seg om å være et IT-selskap, men da de kom i konflikt med amerikanske myndigheter i forbindelse med Netscape-saken forandret selskapet seg i forhold til myndighetene.

Fra å stå litt naivt på utsiden av det politiske miljøet i Washington i USA, har Microsoft tatt mange skritt og er nå en av de store lobbyaktørene. Det viser en gjennomgang av pengesummen Microsoft har brukt på lobbyvirksomhet, som Associated Press har gjennomført.

I USA må lobbyister registrere seg, og pengesummene som brukes av de forskjellige selskapene er offentlig informasjon.

Tallene viser at Microsoft brukte hele 2 millioner dollar på lobbyister i årets tredje kvartal alene. Det er tre ganger så mye som erkekonkurrenten Google, som forøvrig aldri har vært i nærheten av nivået på pengebruken som de nå har.

De har begge stått på hver sin side i flere saker, og nå sist i spørsmålet om hvorvidt Google skulle få lov til å samarbeide med Yahoo om søkeordsannonsering.

Nå er det tvilsomt at Microsofts lobby-motstand alene bør få æren av å ha stanset avtalen, ettersom også de store annonsørene har gjort en stor innsats for å stoppe avtalen, men tallene viser at det åpne markedet langt fra er den eneste kamparenaen for IT-gigantene.

Microsoft og Google stod også mot hverandre da Google fikk kjøpe DoubleClick, men konkurrentene samarbeider også i sin lobbyvirksomhet når det er nødvendig. Det har de blant annet gjort da de sammen kjempet for å få myndighetene i USA til å frigjøre ubrukt ulisensierte frekvenser til trådløst mobilt bredbånd.

De har også samarbeidet om å få endret patentregimet slik at meningsløse patenter blir avvist, og for å få regler som hindrer spekulative søksmål på tvilsomt grunnlag.

Totalt har Microsoft brukt 6,9 millioner dollar på lobbyaktiviteter hittil i år. Dermed ligger de an til å bruke omtrent like mye som i fjor, da de totalt brukte 9 millioner dollar.

Google på sin side brukte 2,1 millioner dollar, mot 1,5 millioner for et år siden. I årets tredje kvartal brukte de 720.000 dollar, og da brukte Yahoo 570.000 dollar. De fikk likvel ikke gjennomslag for sitt samarbeid på søkeordsannonsering.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra