Microsoft har lenge forsøkt å utfordre Googles søketjeneste, men søketallene viste i august i år at bruken av Microsofts Live Search synker, mens bruken av Google Search stadig øker.
Om det lange navnet på Microsofts søketjeneste har noe å si i denne sammenhengen, er uvisst, men å« google» har blitt et verb, også på norsk. Det er lite trolig at noen annen søketjeneste vil kunne oppnå det samme med det første.
En representant for Microsoft innrømmer i dette innlegget at selskapet har en utfordring på tvers av varemerket Windows Live.
Flere kilder som enten er ansatte hos Microsoft eller nært knyttet til selskapet, forteller at selskapet vil døpe om søketjenesten. Allerede i august skrev kommentatoren Mary Jo Foley om tre navnekandidater, Bing, Hook og Kumo.
Microsoft har tidligere i år registrert disse tre navnene som domener i en rekke land. Ikke i Norge med .no, riktignok, hvor alle tre ble registrert av andre for flere år tilbake.
Det som nå har fått saken til å blusse opp igjen, er at Microsoft i forrige uke endret DNS-oppføringen for kumo.com, slik at blant annet www.kumo.com peker til en server hos selskapet.
Ordet «kumo» er ifølge LiveSide.net japansk og betyr enten «sky» eller «edderkopp». På engelsk er begge begreper som kan relateres til store søketjenester («cloud» og «spider»).
Les også:
- [26.05.2009] Microsoft lanserer ny søkemotor
- [20.08.2008] Google knuste markedsveksten