Onlinespillet Age of Conan er tidenes dyreste og største satsing på spill her til lands. Det norske spillselskapet Funcom fikk ved lanseringen en god start, og drahjelp fra et kobbel av oppløftende anmeldelser.
Funcom har imidlertid ikke lykkes med å beholde like mange spillere etter lansering, som de hadde håpet på.
Selskapet oppgir ikke antallet spillere som betaler abonnementsavgiften, men innrømmet i kvartalsrapporten for to uker siden at flere kunder enn forventet har takket for seg.
Før helgen oppsto det rykter om at selskapet har sparket rundt 70 prosent av sine amerikanske medarbeidere, ifølge nettstedet Ten Ton Hammer.
Disse oppsigelsene skal etter sigende hovedsaklig ha rammet avdelingen for kundeservice.
Selskapet bekreftet senere at de har sagt opp ansatte, uten å gå i detaljer på hvor eller antallet stillinger.
Produktsjef Erling Ellingsen sier til Dagbladet.no at endringene er et resulatet av kostnadseffektivisering og restrukturering av enkelte avdelinger.
- Samtidig går vi også aktivt ut og ansetter til nye stillinger, sier han til Dagbladet.no.
Det ligger ifølge Ellingsen ingen dramatikk i dette, og han kaller prosessen «en naturlig del av det å tilpasse seg endringer i markedet».
Det er for tiden åtte stillinger utlyst til selskapets Oslo-kontor, med en klar hovedvekt på grafiske oppgaver.
Det er imidlertid bare én av disse stillingene som oppgis å ha relevans til barbarspillet. Funcom søker i den forbindelse etter en programmerer med relevant erfaring på Xbox 360-plattformen.
Ifølge selskapets egne nettsider er det ikke utlyst stillinger ved Funcoms avdelinger i USA, Sveits eller i Kina.
Les også:
- [06.10.2009] Krangler om Funcom-kutt
- [29.09.2009] Store kutt i Funcom
- [12.12.2008] Varsler tilsynssak mot Funcom
- [12.11.2008] Spillerne forlater Conans hær