Mobilutfordreren MTU skulle bygge eget mobilnett for å ta opp konkurransen med Telenor og Netcom, men for en uke siden ble det klart at selskapet går konkurs.
Nå langer MTU-sjef MTU-sjef Jo Einride Lid Lerheim ut mot staten, og anklager myndighetene for å skvise ut de små mobilutfordrerne.
- Staten opptrer mer som cowboy enn sheriff, og flere vil gå konkurs. Fasiten blir store operatører og høye priser til norske forbrukere, sier Lerheim i en pressemelding.
Bakgrunnen er det som kalles termineringspriser. Dette er prisen som aktørene fakturerer hverandre når kunder i ett nett ringer kunder hos en annen operatør. Prisene kan variere veldig i fohold til sluttbrukerprisene, og er som regel høyere enn hva selskapet selv tar.
Dette gir store operatører en fordel, og for å kompensere litt for dette og for å gi nye aktører muligheten til å klare seg i kampen, har Post- og teletilsynet regulert prisene de forskjellige aktørene får lov til å ta.
Det betyr at de små aktørene får lov til å fakturere en høyere pris til de store aktørene enn motsatt, men Teletilsynet har gjennomført en gradvis harmonisering av prisene.
EU har lagt seg på en linje der de mener at det er best for samfunnet at aktørene må forholde seg til samme prisnivå, og selv om ikke Teletilsynet er helt enige, så har de gått i den retningen.
MTU hevder at dette innebærer et totalt tap på hele 500 millioner kroner i inntekter, og at konkurs derfor var uunngåelig.
- Det er unntaktstilstand i mobilmarkedet og staten dominerer gjennom det å være stat, tilsynsfører og majoritetseier i en av landets største pengebinger som er Telenor. Det som nå skjer innebærer at flere vil få store problemer og tilslutt sitter forbrukerne igjen med NetCom og Telenor, sier Lerheim.
Han påpeker at også Nordisk Mobiltelefon, som er mest kjent for sitt mobile bredbåndsnett Ice.net, også er i ferd med å gå overende.
- Prisen er det den enkelte forbruker som betaler gjennom mindre konkurranse og høyere priser, sier Lerheim.
Selv om MTU er konkurs så får fortsatt kundene muligheten til å bruke mobilene. Nettleverandøren, som i dette tilfellet er Telenor, er pålagt å holde nettet åpent i 14 dager slik at brukerne kan få mulighet til å ringe mens frem til de bytter abonnement.
Les også:
- [22.10.2009] Ber om forlenget regulering av Telenor
- [18.12.2008] - Vi hadde regnet med at alle ville klage
- [27.11.2008] - Vi har ikke gitt opp
- [22.11.2008] MTU er konkurs