Politiet har i en årrekke lovet at du skal kunne levere anmeldelser på internett.
«Vi går ut med dette tilbudet til publikum utpå nyåret», sa Oslo-politiets nettredaktør til avisen Aften i desember 2001.
Tilbudet kom aldri. I mellomtiden har politiet fått en felles nettløsning som av ekspertene trekkes frem som eksempel på hvordan nettsider ikke skal utformes.
Den utskjelte Politiets nettportal politi.no har av webutviklere og designere lenge vært brukt som selve kroneksemplet på brukeruvennlighet i praksis.
Les også:
- [01.09.2009] Slakter politiets nye nettside
- [31.08.2009] Politiet fornyer seg på nett
- [18.08.2009] Forhatt nettportal får avløsning
- [16.06.2008] Politiet vil kvitte seg med verstingstempel
Dagens løsning som kom i 2005 kostet over 20 millioner kroner å utvikle, men tross de fagre løftene inneholder den kun informasjon om tjenester og anledning til å laste ned anmeldelsesskjema. Disse må publikum selv skrive ut og levere fysisk.
digi.no har tidligere skrevet at politiet har valgt å skrote denne løsningen, og at de håper å kunne motta elektroniske anmeldelser neste år.
Men heller ikke i den nye løsningen blir det i første rekke mulig å levere anmeldelser på nettet, skriver Aften.
- Det er helt meningsløst at du må printe ut og fylle skjemaer, for at en saksbehandler legger inn alle dine opplysninger på nytt. Politiet burde spare mye kontorarbeid og få mer politi ut på gatene. Tenk bare på hva bankene har fått oss til å gjøre - vi gjør jo bankarbeidet selv i dag, sier Per Morten Hoff i IKT-Norge til avisen.
Hoff peker på at våre naboland har en rekke elektroniske publikumstjenester i tillegg til mulighet for elektroniske anmeldelser. Det å oppsøke et politikammer for å hente et papirbasert skjema er helt steinalder, mener han.
I Sverige, Danmark og Finland har publikum i flere år kunnet sitte ved PC-en hjemme og melde fra om alt fra stjålne biler til tyveri av verdier under 8000 kroner.
Ifølge Aften har Politiets data- og materielltjeneste (PDMT) brukt 16 millioner kroner på ny løsning, som etter planen lanseres våren 2009. Sluttsummen, uten drift og bemanning skal utgjøre 19 millioner kroner, men fortsatt vil den ikke inneholde publikumstjenester.
- Enkel anmeldelse på nett kan utvikles med autentisering av anmelder. Ved slik autentisering vil politiet bruke fellesløsninger som det offentlige satser på og følge retningslinjene for MinSide og Altinn når det gjelder identifisering og autentisering, skriver PDMT i et notat til Politidirektoratet.
Videre estimerer de at en enkel anmeldelsesløsning med autentisering vil koste rundt 3,9 millioner kroner.
- I versjon to av dette systemet vil vi få anmeldelser på nett. Det blir i løpet av neste år, lover prosjektleder i direktoratet Knut Kværner til Aften.
Kværner ønsker ikke å svare på hvorfor publikumstjenester aldri er blitt klare på nett.
Les også:
- [01.09.2009] Slakter politiets nye nettside
- [31.08.2009] Politiet fornyer seg på nett
- [18.08.2009] Forhatt nettportal får avløsning
- [16.06.2008] Politiet vil kvitte seg med verstingstempel