Det norske spillselskapet Funcom får flengende kritikk for arbeidsforholdene ved bedriften fra LO-forbundet EL & IT.
Blant tidligere ansatte i Funcom kommer nå påstander om svært lange arbeidsdager, arbeid i helger og på helligdager, ubetalt overtid og hetsing på arbeidsplassen.
- Da jeg kom inn her, så jeg at det dreide seg om grov utnyttelse av unge gutter og jenter. Det er mange som er blitt syke, og jeg tviler på om vi greier å få dem på beina igjen, for å si det litt grovt. De har jobba så mye at helsen rett og slett er knekt. Og de er gjerne bare tretti år, sier Erik Bråten i EL & IT til Dagbladet.
Avisen har vært i kontakt med flere eksansatte i Funcom, som forteller om arbeidsforhold som skal ha drevet dem ut av selskapet.
En tidligere Age of Conan-utvikler forteller at presset før en viktig milepæl ble så stort at han kollapset foran datamaskinen. Etter å ha forhørt seg om arbeidstakernes rettigheter i forhold til arbeidsmiljøloven skal han ha fått tilbud om en lukrativ sluttpakke og sluttet på dagen.
Bråten peker på at spillselskapet er «en forhenværende gutteromsbedrift» som har vokst til en virksomhet med flere hundre ansatte.
- Kanskje har de i prosessen ikke fått med seg hvordan de skal operere som arbeidsgivere, mener fagforeningsrepresentanten.
HR-direktør Kjetil Vaarlund i Funcom opplyser ifølge Dagbladet om at de jobber kontinuerlig med å forbedre arbeidsforholdene.
- Uttalelsene til de tidligere ansatte reflekterer ikke meningene til majoriteten av dagens ansatte, tvert i mot opplever vi at flere ansatte med lang fartstid i bransjen anser Funcom som det selskapet med spillbransjens beste arbeidsmiljø, uttaler Vaarland til Dagbladet.
Han peker på at Funcom er en utradisjonell bedrift, med et arbeidsmiljø som mange vil oppfatte som uvanlig i norsk målestokk. Videre mener han at det er naturlig at ikke alle ansatte er fornøyde med ledelsen eller arbeidsforholdene i en bedrift av deres størrelse.
Den internasjonale spillbransjen er kjent for tøffe arbeidsforhold. Dette henger trolig sammen med at utviklere i spillbransjen er lidenskapelig opptatt av eget yrke. De som ikke elsker å produsere spill varer ikke lenge. Fenomenet er for så vidt heller ikke ukjent blant utviklere generelt i IT-bransjen.