BEDRIFTSTEKNOLOGI

HP avfeier nettskyen som «hype»

Selskapet tror på ideene bak, men liker verken Cloud-navnet eller konkurrentenes tilnærming.

12. des. 2008 - 10:56

Cloud Computing, forsøksvis oversatt som tjenester levert gjennom nettskyen (internett), er blant årets mest omtalte teknologitrender.

Programvare- og tjenestegiganter som Microsoft, Google, Amazon og Sun satser alle på bygging og videreutvikling av enorme serverparker for å posisjonere seg for fremtiden med sine cloud-tjenester.

Begrepet, eller buzz-ordet, dukker stadig oftere opp blant programvareleverandører i deres planer for fremtiden. Det snakkes om fjernlevert maskinkraft, omtrent som strøm levert i veggen, bedre sikkerhet og en rekke ulike tjenester.

Denne uken fortalte Hewlett-Packard hvordan de ser på det mange omtaler som et paradigmeskifte i hele IT-bransjen.

Det går knapt å plukke opp en avis eller et teknologiblad i dag uten å lese om «cloud», mente HPs programvaresjef Tom Hogan i et innlegg på selskapets konferanse i Wien denne uken.

- I stedet for å hoppe på hypen har vi brukt de siste ni månedene til å tenke gjennom og vurdere hva nettskyen kan gjøre for oss, sa Hogan ifølge ZDNet.

Etter nøye vurdering er deres konklusjon at nettskyen slett ikke er noe universalmiddel. Snarere er det bare én av flere mulige strategier for tjenester.

Ifølge Hogan vil fremtiden by på tre ulike tilnærminger for tjenester blant virksomheter: tradisjonell egenproduksjon, tjenesteutsetting og nettsky-løsninger.

Tidligere i år bladde HP opp nærmere 14 milliarder dollar for tjenesteleverandøren EDS, og det er denne delen av forretningen som gir selskapet prosessene som er nødvendige for nettsky-modellen, fortalte Hogan.

HPs skepsis skyldes muligens nettskyenes gigantiske krav til aktørene. Det koster vanvittige summer å bygge slike serverparker, og Microsoft har tidligere antydet en estimert pris på 500 millioner dollar for hver nettsky-park.

Denne kostnaden må på ett eller annet vis tjenes inn, og det kan bli vanskelig å gjøre det kun på å levere løsninger som kundene trenger. Amazon, Google og Microsoft har til felles at de selv har gigantiske tjenester som trenger en slik infrastruktur, og de må derfor bygge slike serverparker enten de vil eller ikke.

IT-giganter som HP og IBM har store behov, men de har ingen tjenester som er i størrelsen som Amazons bokhandel, Googles søketjenester eller Microsofts Live-plattform. Disse skaper utfordringer for nettsky-gigantene, men når de er løst står de igjen med en stor mulighet som andre store konkurrenter ikke har.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.